Alo Danmark, der er datterselskab af svenske Ålö, viser på Agromek et nyt styrestem frem beregnet til virksomhedens frontlæssere.

Med den nye LCS-terminal (Loader Control System) får brugeren en række nye muligheder for at styre frontlæsseren, og selve manøvreringen af læsseren foregår på en lidt anderledes måde i forhold til normalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Terminalen har et design, som betyder, at det er tommelfingeren eller pegefingeren, der alene styrer joysticket til at betjene frontlæsseren. Universitetet i Umeå, som ligger umiddelbart i nærhed af fabrikken, har været med i designfasen for at lave et så ergonomisk korrekt greb som muligt.

Selve terminalen rummer også et display med forskellige oplysninger til brugeren, hvor det er muligt at programmere en lang række funktioner på læsseren.

Skovlen ryster selv

Og mulighederne er mange for brugeren. Blandt andet kan man på terminalen justere oliemængden ud til frontlæsseren på de ekstra udtag. Det er nyttigt, hvis man eksempelvis kører med en kost på frontlæsseren og vil styre hastigheden på den fra traktoren.

Ligeledes er der også en rystefunktion i én af tasterne. Det betyder, at frontlæsseren selv vipper skovlen frem og tilbage, når blot brugeren aktiverer joysticket - og man kan på terminalen selv styre, hvor hurtigt funktionen foregår.

Man kan også aktivere en funktion, der drosler ned for oliemængden i læsseren. Det giver mulighed for at styre læsseren præcist, hvis man flytter paller eller laver andet arbejde, hvor det gælder om at være nøjagtig i arbejdet med læsseren. Og det er blot et lille udpluk af, hvad terminalen giver af funktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udadtil er det terminalen, som brugeren lægger mærke til. Men bag det nye system gemmer der sig også en nyudviklet ventilblok, der arbejder sammen med hele LCS-systemet. Det betyder blandt andet, at der er øjeblikkelig respons, når chaufføren påvirker joysticket - uanset hvor stor vægt, der er på læsseren.

Det har taget fire år at udvikle systemet, som første gang blev vist frem på Agritechnica i 2009. Systemet fås i tre udgaver, alt efter hvor mange funktioner føreren har brug for: ElectroDrive, EasyDrive og ErgoDrive.