Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Jordbrugselever skal løse virkelige problemer
150 grundforløbselever på Jordbrugets Uddannelsescenter er i denne uge på en innovationscamp, hvor de skal løse rigtige problemstillinger, det skriver JU Århus i en pressemeddelelse.
Undervisere på JU Århus udviklet campen som et helt nyt læringsforløb i et forsøg på at imødekomme de udfordringer, som den grønne omstilling, der er i hastig udvikling, bringer med sig. Et forløb, der ikke kun fokuserer på de aktuelle faglige dilemmaer inden for grøn omstilling, men også styrker elevernes personlige innovationskompetencer. Forløbet inddrager alle skolens uddannelsesretninger: landmand, jordbrugsmaskinfører, anlægsgartner, gartner, dyrepasser, hestemanager og skov- og naturtekniker.
Cases fra den virkelige verden
Innovationscampen kombinerer virksomhedsbesøg inden for elevernes respektive brancheområder med intensive arbejdsøvelser, hvor eleverne stilles over for virkelige problemstillinger, som virksomhederne står over for i deres grønne transformation.
- Vi ser en udfordring i, at den grønne omstilling i de erhverv, vi uddanner til, udvikler sig så hurtigt, at der opstår en kløft mellem de kompetencer, vi som skole uddanner til, og de kompetencer, fremtidens arbejdsmarked efterspørger, forklarer underviser Anne-Marie Thomassen og fortsætter:
- Derfor har vi bevidst udviklet det her læringsforløb for at adressere problemstillingen og samtidig ruste vores elever til at blive aktive medspillere i en bæredygtig fremtid.
Det er derfor bærende for konceptet, at problemstillingerne er ægte og er stillet af virksomhederne selv. At virksomhederne er engagerede, lyttende og måske endda vælger at implementere elevernes løsningsforslag, øger bestemt også motivationen og ansvarligheden for opgaveløsningen.
Den første projektdag skal eleverne ud at besøge virksomhederne, hvor de bliver præsenteret for problemstillingerne. Fredag, som er campens sidste dag, er virksomhederne inviteret ind til skolen for at høre eleverne pitche deres idéer.
I alt otte virksomheder har sagt ja til at være med i projektet og komme med en reel problemstilling, som eleverne skal komme med deres svar bud på, hvordan man kan løse bedst muligt.
Bæredygtigt koncept
I udviklingen af læringsforløbet, har skolen samtidig lavet undervisningsmaterialer, som bliver frit tilgængelige for andre skoler, som ønsker at arbejde med konceptet. JU Århus har selv planer om, at den grønne innovationscamp skal være en fast integreret del af deres grundforløb.
Ud over at løse grønne problemstillinger, så er målet også mere generelt at få eleverne til at tænke problemorienteret og ruste dem bedre til at arbejde sammen med andre i projektet - og herigennem højne deres tro på sig selv.
En vigtig del af projektet har også været at udstyre faglærerne med en udvidet metodeværktøjskasse, så de vænner sig til at tænke deres undervisning anderledes, hvilket kan give en positiv afsmitning på undervisningen generelt. På den måde opnår både elever og lærere et kompetenceløft.