Deutz AG viste på Agritechnica en Methan-gas motor, monteret i en Deutz-Fahr 5120C traktor.

Projektet er et studie, som Deutz AG og Deutz-Fahr har samarbejdet om siden 2012 sammen med University of Rostock.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gas-motoren tager udgangspunkt i en firecylindret Deutz TCD 3.6 med yddelse fra 68 til 123 hestekræfter og et moment på 480 newtonmeter.

Ombygning til gas

Der er foretaget flere mekaniske ændringer på motoren for at få den til at køre på gas som drivmiddel, blandt andet er cylindre og stempler er ændret og commen-rail systemet er også justeret til gas i stedet for diesel.

En stor fordel ved methan-gas løsningen er, at motoren ikke behøver hverken EGR- eller SCR-systemer for at overholde Stage 5-motorkrav, da partikeludledningen ikke er den samme, som ved diesel.

Otte gastanke

For at opbevare gassen er der på testtraktoren monteret otte tanke, som betegnes CNG (Compressed Netural Gas), som oversat til dansk betyder, at gassen kun kan opbevares på traktoren i nogle special tryktanke, og faktisk er udnyttelsen af gassen i tryktankene større end ved dieselolie. Deutz AG fortæller, at der cirka skal bruges 60 kg gas svarende til 77 liter dieselolie.