Med en ny-designet, 24 trins transmission viser John Deere helt ny teknologi i traktor-verdenen på Agritechnica.

Transmissionen hedder DirectDrive, og du har tidligere i Maskinbladet kunnet læse lidt om den nye transmisison, skønt den ikke har været endelig offentliggjort. Men nu sker det altså på Agritechnica 2011.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transmission er en mekanisk semipowershift-transmission med otte gear i hver af i alt tre grupper. Den kommer i første omgang på alle nye seks-cylinderede 6R-modeller fra John Deere fra sommeren 2012.

I princippet fungerer transmissionen på den måde, at den på grund af de to koblinger kan have to gear koblet ind på samme tid.

Mere præcist fortalt virker det på den måde, at når piloten skifter et gear op, kobler transmissionen næste gear ind, inden det gear, som traktoren kører i, kobles ud. Derfor er der ingen ophold eller opbremsning i den energi, der går fra motoren via transmissionen ud i hjulene. Kun når der skiftes gruppegear vil der være et kortvarig ophold i trækkraften.

Ellers vil chaufføren vil blot mærke, at motoren går ned i omdrejninger ved de andre gearskift inden for grupperne.

Systemet er kendt fra bilmærker som Audi og VW, men det er første gang en sådan transmission sættes i forbindelse med en traktor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sparer 10 gram pr. kilowatt time

Ifølge John Deere bliver den nye transmission en seriøs konkurrent til den trinløse transmission.

- Men den vil ikke kvæle markedet for de trinløse transmissioner, da de stadig har sine fordele. Men den nye transmission vil tabe mindre energi i transmissionen i forhold til en trinløs transmission, fortæller Alexander Berges fra John Deeres traktorfabrik i Mannheim, hvor 6R-serien produceres.

John Deere mener, transmission kan spare op til 10 gram brændstof pr. kilowatt time i forhold til koncernens trinløse IVT transmission.

Chaufføren kan vælge mellem manuel mode eller en auto-mode at styre transmissionen på. I auto-mode vil transmissionen afhængig af belastningen geare op og ned efter behov.

Anden generation el-traktor

På Agritechnica vil besøgende, der kender lidt til modelbetegnelserne hos John Deere også stifte bekendtskab med et nyt nummer. Men måske skal man kigge godt efter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

John Deere viser næste generation af den særlig E-udgave af en 7530 traktor, der blev lanceret for snart fire år siden. Men da 7530-serien udgår og erstattes af 6R, så bliver det i form af et eksemplar i 6R-serien, de besøgende vil kunne se i E-modellen i. Navnet er 6210RE og traktoren vil være forbedret på en række punkter i forhold til dens forgænger.

John Deere præsenterer også nye frontlæssere på standen. H-serien er navnet, og John Deere er faktisk tildelt en sølvmedalje for disse frontlæssere forud for Agritechnica.

Læsserne har den funktion, at de kan programmeres af føreren til at finde bestemte positioner. Det betyder, at læssearmen eksempelvis sænker til 30 centimeter over jordhøjde, efter chaufføren har læsset i fuldfoderblanderen. Samtidig har H-serien elektrohydraulisk parallelføring over hele løfteområdet, så skovlen holder samme vinkel hele tiden.

I alt kommer der fem nye modeller, som erstatter de nuværende modeller: 633, 653, 663, 683, 753, 746 og 843. De to mindste: H310 og H340 er beregnet til traktorer i 6R-serien med fir-cylindrede motorer. H360 og H380 er beregnet til 6R-modeller med seks-cylindrede motorer, mens model H480 egner sig til 7R og 8R.

I den helt store ende af traktorskalaen viser John Deere også den nye 9R knækstyrede traktorserie.