En af de traktorpræsentationer som mange ser allermest frem til på Agritechnica 2015 er John Deere store 9RX med fire bælter og knækstyring. Maskinbladet har allerede fået lov til at prøvekøre den store grønne - det kan du læse om HER

Herudover er der især fem maskiner, som vi glæder os til at se på Agritechnica:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fendt 1050 Vario TMS

Verdens hidtil stærkeste serieproducerede konventionelle traktor, hvor forhjulene er mindre end baghjulene, er en titel, som Fendt 1050 Vario TMS har fået. Med 500 maksimale hestekræfter er traktoren med blandt de helt store spillere, og går direkte ind og konkurrerer med de store bælte- og knækstyrede traktorer på markedet.

Motorleverandøren i den nye Fendt 1000-serie er også tysk, og som tidligere er det MAN der er leverandør. Motoren er en 12,4 liters sekscylindret motor, som benytter SCR- og EGR-teknologi for at overholde Tier 4 Final-motorkravene, dog uden at bruge hverken DOC- eller DPF-katalysator, men med variabel turbolader.

Faktisk fortæller Fendt, at den nye motorer vil bruge under 10 procent AdBlue - og vil bruge 10 procent mindre brændstof ved arbejdsopgaver sammenlignet med Fendt 939.

Fendt peger på den nye motor, som den direkte årsag til det forventede lave brændstofforbrug:

- Det er en helt ny måde at tænke på, når vi ser på den nye MAN-motor, som har sit arbejdsområde mellem 900 og 1.700 motoromdrejninger, og med en forholdsvis konstant momentkurve med 2.400 Newtonmeter fra 1.100 til 1.500 motoromdrejninger, forklarer Ulrich Hufnagel, udviklingschef hos Fendt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fremhæver, at i netop området fra 1.100 til 1.500 motoromdrejninger har motoren også det laveste brændstofforbrug.

Det betyder, at transport med 40 kilometer i timen opnås med imponerende 950 motoromdrejninger. Traktorens tophastighed på 60 kilometer i timen opnås ved 1.450 motoromdrejninger. Naturligvis er Fendt 1000-serien begrænset til 40 kilometer i timen i Danmark.

Valtra N4

Den fjedre generation af Valtras firecylindrede N-serie præsenteres på Agritechnica, og den nye serie topper ved 185 hestekræfter i den nye topmodel Valtra N174, som også yder 730 Newtonmeter.

Ligesom Valtra T4-serie, kan også den nye N4-serie leveres i fire forskellige udstyrsniveauer: HiTech, Active, Versu og Direct.

Kabinen er identisk med Valtra T-serien, og hydrauliksystemet er også blevet opdateret. Load-sensing hydraulikken (LS-hydraulik) kan udstyres med en pumpekapacitet på 115, 160 eller 200 liter i minuttet. HiTech niveau har en tandhjulspumpe, der producerer 73 eller 90 liter pr. minut.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En anden nyhed der kommer med Valtra N4-serien er ASR, som står for Acceration Slip Regulator, eller på dansk: Trækkraft hjulslipskontrol. Systemet fungerer som i personbiler, og begrænser motorkraften, når sensorer fortæller, at hjulslippet overstiger et bestemt niveau.

ASR-systemet er baseret på en radar, som måler den faktiske hastighed og en hjulsensor, der samtidig beregner hjulslipsprocenten på baghjulet. Når der arbejdes på vådt, glat eller ikke-bærende underlag, så spinner hjulene ofte rundt og traktoren kan begynde at grave i jorden. Det gør det vanskeligt at opretholde den korrekte dybde af redskabet, mens jordpakning, driftsudgifter og arbejdetskvalitet forringes. Ved at styre mængden af slip vil Valtra hjælpe føreren til at opretholde det optimale trækforhold og den optimale brændstoføkonomi og samtidig undgå skade på jorden. Chaufføren sætter hjulslipsprocenten, som accepteres, og derefter overvåger systemet det. ASR er tilgængelig for traktorer udstyret med niveauerne Versu og Direct.

Case IH Optum

Med et ønske om mere kraft til rådighed i en kompakt traktor på størrelse med Puma-serien, blev Optum-projektet startet for knap tre år siden.

Serien strækker sig over to modeller med navnene Optum 270 og Optum 300, og som altid, hos Case IH, svarer modelnummeret til de nominelle hestekræfter på 270 til 300 hestekræfter, og med maksimalt 288 og 313 hestekræfter og hele 1.282 Newtonmeter på kraftudtaget på Optum 300.

Traktoren har kun 10 centimeter længere akselafstand end Case IH Puma 240 CVX, og det betyder, at Optum-serien er en kompakt stortraktor, som passer godt ind i det europæiske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kabinen på Optum-serien er identisk med Puma-serien og motoren er samme 6,7 liters FPT-motor, som ligger i Puma-serien, dog med nyt topstykke, stærkere plejestænger og lejer, og med en ny variabel turbo.

Mange Case IH-kunder ser helt sikkert frem til en ny foraksel, som kan holde til montering af tvillinghjul, uden at hjullejerne overbelastes.

Her er Optum udstyret med forakslen fra Magnum-serien, og tilmed med to store stempler til affjedring, som kan give sig 110 millimeter. Case IH garanterer, at forakslen kan holde til tvillingmontering og belastningen på hvert slutdrev ligger helt oppe på 7,5 ton. Som standard bliver forakslen affjedret.

New Holland T7 HD

Med to modeller i den nye New Holland T7 HD serie bliver hullet mellem T7-serien og T8-serien fyldt ud med den nye serie, som maksimalt yder 313 hestekræfter og 1.282 Newtonmeter kraftudtaget i T7.315 HD.

Den nye serie gemmer på en række detajler, eksempelvis en ret effektiv motorbremse. Med en pedal til venstre for koblingen kan traktoren bremses ned fra topfart til stilstand på ganske kort tid. Når pedalen aktiveres, så stoppes brændstoftilførselen, kølevingerne sættes op til fuld hastighed og den variable turbo vinkles op. Alt sammen noget, som er med til at bremse motoren i dens arbejdsgang. I tre forskellige trin kan aggressiviteten styres fra denne nedbremsning, og kørertøjet bringes til standsning uden at bruge bremsepedalerne, og på den måde bruges hverken luftbremserne eller de hydrauliske bremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Claas Axion 870 Cmatic

Den nye topmodel i Axion-serien yder 280 nominelle hestekræfter, og for første gang kommer der boost i Axion-serien, da topmodellen yder maksimalt 295 hestekræfter med boost koblet til. Momentet ligger på 1.276 Newtonmeter på motoren.

Transmissionen er trinløs og leveres fra ZF. Motoren kommer fra FPT og er samme 6,7 liters motor, som benyttes på den øvrige Axion-serie.

Traktoren udstyres med ny foraksel. Faktisk skifter hele Claas Axion-serien foraksler fra Dana til Carraro foraksler. De nye foraksler er både 380 kg. lettere og kan klare en belastning, der er 1.000 kg. større end de nuværende aksler.

McCormick X8

Med tre modeller i ny X8-serie fra McCormick kommer den italiske traktorproducent over 300 hestekræfter. Modellerne strækker sig fra 264 til 310 hestekræfter fra en 6,7 liters seks cylindret BetaPower-motor med variabel turbo-teknologi.

X8-serien kommer med en trinløs tranmission fra ZF, hvor transmissions-indstillingerne sættes fra VT-Drive kørerterminalen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

McCormick er ret sparsomme med oplysningerne om den nye større røde traktor, og vi må vente med flere oplysninger til Agritechnica