Bare sig navnet Unimog. Og på nethinden opstår der billeder af en legende, der er kendt for at fortsætte, hvor andre giver op. Og når Mercedes-Benz tager den nye Unimog-serie med til Agritechnica, er det også fordi, dette multitalent har fået en tydeligere adresse til landbruget, ikke mindst i en tid, hvor man efterspørger maskiner med flere evner.

På Mercedes-standen står således to nye Unimog-versioner. Den ene er Unimog U423 BlueTec 6 med en firecylindret, 5,1 liters turbomotor med 231 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 900 Nm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I al beskedenhed er det her Agritechnicas stærkeste firecylindrede motor, sagde Unimog-produktchef, Jan Debler, som viste rundt på standen.

Jan Debler slog ikke mindst på Unimogs evner inden for landbruget. I Tyskland er det ikke usædvanligt, at landmænd køber en Unimog, hvorpå man kan montere en marksprøjte eller måske bruge den til at trække en frakørselsvogn i høsten. Eller man kunne passende trække naboens traktor fri, når han er kørt fast i engen.

- Landbruget er et meget vigtigt segment for os, sagde Jan Denkel og gik videre til standens anden Unimog, en endnu mere hårdhudet sag, Unimog U500 BlueTec 6 med sekscylindret 6,4 liters motor med 286 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 1.120 Nm. Også den kan bestykkes med alt muligt, lige fra saltspredere til hegnsklippere.

Konceptet intakt

Unimog-motorerne er nye, og betegnelsen BlueTec 6 referer til, at de er renere, så de opfylder Euro 6 normen og Tier 4 Final, som kommer til 2014.

For hele den nye Unimog-serie gælder det, at hele konceptet - det højbenede, uovervindelige køretøj med kort akselafstand og et utal af muligheder - er intakt, så Unimog kan bevare sin kultstatus. Men der er også sket forbedringer, og den grove sag er forfinet på flere punkter. Fronten er ny, men stadig med det velkendte, stumpnæsede Unimog-udtryk. Udsynet fra kabinen er blevet væsentligt bedre med større rudearealer, der går længere ned. Og kabinen har fået en komplet makeover og er præget af mere komfort og mere orden og logik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Actros ikke kun til byggeriet

På standen stod også den nye Mercedes Arocs. Det er afløseren for Actros, og den er især tiltænkt hårdt arbejde på byggepladser, da den egentlig er specielt udviklet til byggebranchen. Men når den står på Agritechnica, er det fordi, Mercedes-folkene også her ser den som en medspiller inden for landbruget.

- Vi forestiller os, at den blandt andet kan bruges til biogas-transporter, siger Jan Debler.

Mercedes Actros fås med permanent firehjulstræk - eller i en version, hvor man kan koble firehjulstrækket til eller fra. Den viste model på udstillingen er Arocs 2042 AS 4X4, som har en sekscylindret 12,8 liters turbomotor med 421 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 2.100 Nm.