Landbrugets image var en varm kartoffel, da svineproducenterne på svinekongressens anden dag fik lov til at stille spørgsmål til Videncenter for Svineproduktions formand Lindhart B. Nielsen og direktør Nicolaj Nørgaard.

I salen blev der udtrykt utilfredshed med organisationens strategi for kommunikation i medierne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når der kommer et billede frem i medierne af døde grise, så må I da forsvare os i stedet for at sige ingenting, lød det fra en kongres-deltager med henvisning til en sag, der kom frem i medierne lige i kølvandet på Åbent Landbrug tredje søndag i september.

- Tredje søndag i september er en succes. Men der vil altid være nogen, der forsøger at modbevise succeshistorien. Når vi ikke går ud og siger, at det er for dårligt, at de har taget de her billeder af døde grise, så er det fordi, at kommunikationsproblemer skal ikke ødelægge billedet af tredje søndag i september, forklarede Lindhart B. Nielsen.

- Vi vinder ikke ved at råbe højt

Men det stillede ikke publikum tilfreds.

- Det er jo ikke godt nok, at vi har ét godt arrangement om året, som vi gerne vil fortælle om, og alle andre emner lægger I dødt. Det burde være nemt at tage debatten om de døde grise og vinde den, lød det fra salen.

- Jeg tror ikke, at vi vinder den politiske debat ved at bruge pressen til at råbe højt. Vi skal bruge pressen til at vise, hvad vi kan bidrage med - ikke til interne diskussioner, sagde Nicolaj Nørgaard og blev suppleret af Lindhart B. Nielsen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dem skal vi tage et andet sted.

- Altså i Bæredygtigt Landbrug? Lød en vittig kommentar, som blev mødt med anerkendende latter fra salen.

Strategien er til konstant diskussion

Lindhart B. Nielsen afviste, at det kun er Bæredygtigt Landbrug, der tager problemerne op til debat, men det fik ikke kritikken fra salen til at forstumme.

Da bestyrelsesmedlem i Videncenter for Svineproduktion Peter Kjær Knudsen ikke med det samme fik tur i talerækken, råbte han "cencur", og hans kritik blev ikke mindre skarp, da han fik mikrofonen:

- Vi er efterhånden et flertal i bestyrelsen, der er frustrerede over kommunikationen. I lukker bare ned. For eksempel i debatten om, at søerne får døde grise. Det er jo helt naturligt, at dyr får dødfødte unger - det skal I forklare, sagde Peter Kjær Knudsen, medlem af bestyrelsen for VSP, og fortsatte:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er 35 kommunikationsansatte i Landbrug & Fødevarer, og jeg har indtryk af, at de arbejder imod os. De tænker slet ikke, som landmænd tænker.

Den kommentar fik Lindhart B. Nielsen til at rynke panden:

- Nu synes jeg, du er uretfærdig. Kommunikationsmedarbejderne er jo ansatte til at kommunikere ud fra en strategi. Den strategi kan man så være enig eller uenig i. Men vi har jo tit strategien oppe til diskussion, og man må jo handle ud fra det mandat, man har.

Nocolaj Nørgaard supplerede:

- Det lykkes os jo også at få positive historier frem i medierne en gang i mellem. Vi ville gerne nedbringe dødeligheden, og det kan vi nu dokumentere, at vi har gjort. Selv Kristian Sloth (landbrugskritisk journalist fra DR, red.) ved nu, at avlsmålet LG5 virker, sagde direktøren.