Abonnementsartikel

Som en del af deres nye øko-vision har Coop valgt at sænke priserne på økologiske varer. Den strategi sætter formanden og et bestyrelsesmedlem fra Jysk Landbrug spørgsmålstegn ved.

Konventionel landmand og formand for Jysk Landbrug, Bjarne Larsen, samt økologisk landmand og bestyrelsesmedlem i Jysk Landbrug Hans Peder Nielsen sætter spørgsmålstegn ved Coops strategi for at øget salget af økologiske varer.

Coop har sat sig det mål, at salget af økologiske varer skal fordobles i løbet af de næste fem år. For at nå dette mål har Coop bl.a. investeret i et prisfald på økologiske varer på 200 millioner kroner per år, svarende til en milliard kroner frem mod 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvem skal betale for, at Coop har råd til at sælge økologiske varer uden at tjene noget særligt på det, spørger Bjarne Larsen og Hans Peder Nielsen.

Presses priserne hos producenten?

- Vi vil meget gerne se det budget, der viser, at et prisfald på økologi udløser så stort et mersalg, at det af den grund bliver en god forretning for Coop. Det er jo ikke småpenge, der er sat af til formålet. Coops fremstød for økologi koster 200 mio. kr. årligt i fem år. En hel milliard. Vi har svært ved at tro, at Coop kan skaffe den uhyre sum blot ved at mindske en smule på avancen på de økologiske fødevarer, siger Bjarne Larsen og Hans Peder Nielsen.

Bjarne Larsen og Hans Peder Nielsen frygter i stedet, at Coop har tænkt sig at skabe balance i tingene ved at presse prisen hos producenterne. Både hos de økologiske og de konventionelle landmænd. Eller at Coop finansierer de sænkede øko-priser ved at vælte en tilsvarende prisstigning over på de konventionelt producerede fødevarer.

Vi vil ikke betale regningen

Både Bjarne Larsen og Hans Peder Nielsen er dog enige om, at det i bund og grund er positivt, at en butikskæde vil promovere danske fødevarer. Og de ønsker ikke at blande sig i, om Coop har en politisk målsætning om at flytte forbrugernes indkøb over på økologi.

- Men vi producenter vil ikke være dem, der betaler regningen, siger Bjarne Larsen og Hans Peder Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De mener at prisen på en vare være markedsdrevet. På trods af at de to landmænd har valgt hver deres produktionsform respektere de hinanden og forbrugernes mulighed for frit at vælge økologiske eller ikke-økologiske varer.

- Men lige nu nager bekymringen: Bliver Coops forbrugere af konventionelt producerede fødevarer pålagt en form for afgift på 200 mio. kr., for at de økologiske varer kan sælges billigere? Det er sundt, at det frie valg styrer prissætningen. Sådan bør det fortsat være, mener de to landmænd.