Efter mere end ti år med konstant vækst præsterer økologien igen imponerende vækstrater. De foreløbige tilbagemeldinger fra detailhandlen peger på nye rekorder for økologiske fødevarer i første halvår 2019. Frugt og grønt fylder stadig mere og salget af økologisk grønt har overhalet de konventionelle varer i ti procent af Coops butikker, i følge Økologisk Landsforening.

- De tilbagemeldinger, vi har fra detailhandlen, viser tocifret vækst på økologi i første halvår af 2019. Væksten drives af frugt og grønt, convenience- og nydelsesprodukter samt en fortsat solid vækst på mejerivarer, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tæthenden af kunder

- Kigger vi på salget lige nu, har vi flere end 100 butikker på tværs af vores kæder, hvor den økologiske andelen ligger over 50 procent. Hovedparten af dem ligger i eller omkring København og Aarhus, hvor tætheden af økologiinteresserede kunder er størst, siger Thomas Roland CSR-chef i Coop.

Forklaringerne på økologiens solide fremgang er flere, men først og fremmest danskernes fokus på gode varer.

- Vi må sige, at væksten i salget af økovarer fortsætter ufortrødent. Efterspørgslen på økologi er fortsat stigende, og det ligger heldigvis i tråd med vores strategi, hvor vi har gjort flere indsatser i vores kæder med det formål at fremme salget af økovarer, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group.