John Deere har netop vundet både guld og sølv for to af virksomhedens nyeste opfindelser. Begge vil blive vist på John Deeres stand på SIMA 2013 i Paris til februar.

Guldvinderen er John Deere's multibrændstof-traktor. Denne forskningstraktor er udstyret med en motor, der kan køre på forskellige typer mineralsk eller biologisk baseret brændstof, enten hver for sig eller blandet i samme tank.

Artiklen fortsætter efter annoncen

 Sensorer ved brændstofindsprøjtningen måler forskellige egenskaber ved brændstoffet eller blandingen i brændstoftanken. Herefter optimerer traktorens elektroniske styreenhed (ECU) indstillingen af motoren, så den overholder Trin IIIB/Interim Tier 4 udledningsstandarder. Endelig analyserer andre sensorer udledningen for at kontrollere parametrene for indstillingen af motoren.

 Denne løsning kan bruges ved enhver type ren eller blandet brændstof, inklusive plantebaseret bio-brændstof, der er produceret på gården. Men hvis en sådan maskine skal markedsføres i Europa, vil de relevante lovgivere skulle tilpasse certificeringsmetoderne for brug af forbrændingsmotorer i landbrug, der for øjeblikket kun er baseret på diesel.

Ny problemknuser

 John Deere’s Remote Display Access (RDA) har vundet sølv. Fra sidst i 2013 vil denne telekommunikationsløsning give mulighed for fjernadgang til den indbyggede GreenStar 2630 display-enhed. Det betyder, at føreren af en traktor, mejetærsker, selvkørende sprøjte og finsnitter kan modtage øjeblikkelig hjælp i realtid hjemmefra eller fra forhandleren - f.eks. i form af hjælp til maskinen og implementation af opsætning (inkl. ISOBUS), optimering og problemløsning. Med denne teknologi kan potentiel stilstandstid for maskinen reduceres betydeligt.

Når det er nødvendigt, kan føreren via en mobiltelefon ringe til den relevante ekspert for at få hjælp. Hvor som helst fra i verden kan eksperten logge sig på via et dedikeret websted og se maskinens indbyggede display på sin egen computer, bærbare eller smartphone. Denne applikation er en nyhed i John Deere’s FarmSight initiativ.

Begge nye teknologier er udviklet på John Deere’s European Technology Innovation Centre (ETIC) i Kaiserslautern, Tyskland.