Blandt 62 indstillede produkter i konkurrencen "Ingeniørens Produktpris" blev vinderen Webstech, som har udviklet en trådløs sensorteknologi, der giver let adgang til sporbarhed, kvalitetssikring, egenkontrol og lagerstyring af biologiske materialer på lager i landbruget og fødevareindustrien.
Webstechs trådløse sensorteknologi, Sensseed, er indkapslet i små plasticbolde, der ligger fordelt i lageret, hvor de blandt andet kan måle temperatur og fugtighed i afgrøderne. Hvis temperaturen i et afgrødelager bliver for høj, eller hvis der bliver for vådt, bliver landmanden advaret via sms eller e-mail, og et større tab kan forhindres. Det betyder, at store ressourcespild kan forhindres samtidig med, at landmanden får mere ud af høsten og sparer penge.
Fremtidens teknologi
Ole Green, direktør i Webstech, er stolt over, at Webstech har vundet Ingeniørens Produktpris 2012:
- Det en stor anerkendelse af vores produkt at vinde Ingeniørens Produktpris - og endnu en blåstempling af det forudgående forskningsarbejde, som nu kommer til gavn i samfundet. Det giver stor tilfredsstillelse at være med til at præge fremtidens teknologi inden for landbruget, siger Ole Green.
Ifølge FAO tabes der i gennemsnit globalt set 17 procent af alle afgrøder, mens de ligger på lager. I Vesteuropa er tabet 12 procent.
Dette svarer alene for hvede til et tab på 840 millioner kroner i Danmark, 32 milliarder kroner i Europa og 137 milliarder kroner på verdensplan.
Webstechs opfindelse af sensorteknologien Senseed til overvågning af korn- og frølagre kan ifølge Ole Green være med til at reducere disse tab markant.
Baseret på forskning
Webstech har kontor og produktionslokaler i forskerparken, Agro Business Park, som ligger i Foulum lidt uden for Viborg. Virksomheden blev stiftet i 2009 som følge af en innovationskonkurrence i Agro Business Park med kapital fra Østjysk Innovation og Agro Business Innovation.
Sensorteknologien Senseed blev lanceret i november 2011 og er baseret på forskningsprojekter fra Aarhus Universitet i samarbejde med Teknologisk Institut.
DLG har ved årsskiftet opkøbt 15procent af anparterne i Webstech, og Kongskilde har fået eksklusivrettighederne til at forhandle to af virksomhedens produkter på syv markeder, herunder Senseed . I Danmark sælger Kongskilde produkterne igennem DLGs foderstofforretninger.
Medarbejderstaben hos WEBSTECH tæller i øjeblikket otte ansatte.