- Det var ikke "Palle alene i verden", men næsten.
Sådan beskriver fødevareminister Henrik Høegh (V) den følelse, han sad med, efter at have kritiseret EU-Kommissionens oplæg til en fornyet salgsfremmeordning for europæisk landbrug for ved et ministerrådsmøde i Bruxelles i går.
Udkastet til den nye ordning, der ifølge Kommissionen skal fremme "smagen af Europa" ved at poste penge i markedsføringen af europæisk landbrugs kvaliteter, er sendt i høring frem til slutningen af september. Kommissionen lægger i udkastet op til, at der fremover skal slås mere på tromme for at udbrede viden om, at EU's landmænd skal leve op til en række strammere krav til dyrevelfærd, miljø og fødevaresikkerhed end konkurrenter fra andre dele af verden.
Reklamer skal være eksterne
Men den danske minister erklærer sig allerede nu utilfreds med de nye takter, fordi han mener, at der er for meget klassisk reklame over projektet, hvilket erhvervet selv må stå for. Samtidig kritiserer han, at man fortsat vil støtte promoveringen af EU-landbrug internt i unionen.
- Vi lægger vægt på, at hvis der skal bruges EU-penge på salgsfremme, så skal det være på de eksterne markeder. For der er jo ikke noget mersalg i, at vi tager kunder fra hinanden, siger ministeren, der beskriver det som, at EU-landene det ene år bruger penge på at få den europæiske forbruger til at stege i smør, og det næste i olivenolie.
I det nuværende markedsføringsprogram bruges over 70 procent af det årlige budget på cirka 375 millioner kroner på at reklamere for de europæiske landbrugsprodukter inden for unionens grænser.
Landbrug & Fødevarer holder i et høringssvar med ministeren i, at EU skal koncentrere sig om at støtte markedsføring over for omverdenen. Til gengæld kritiserer erhvervet regeringen for hidtil at have været alt for tilbageholdende med selv at tage del i midlerne, når de nu findes. Det vil ministeren tage op til overvejelse.
- Hvis det bliver gennemført, så er det ikke utænkeligt, at man kan gå til Folketinget med den sag, siger Henrik Høegh. Men han understreger, at han vil kæmpe for, at medfinansieringen fra landene selv forbliver så høj som muligt. Pt. skal landene lokalt matche den støtte, de henter i EU-kasserne.
Forbrugere skeptiske efter VTEC
Fra EU-side gør man til gengæld opmærksom på, at de europæiske forbrugere oven på e-coli-krisen mere end nogensinde har brug for at genfinde tilliden til europæiske landbrugsvarer.
- Det er særligt i en krisesituation, at vi opdager, hvor meget markedsføring betyder, siger den polske landbrugsminister Marek Sawicki, der lige nu er formand for ministerrådet.
EU's landbrugskommissær Dacian Ciolos har ved siden af revisionen af hele salgsfremmeordningen allerede frigivet flere penge til nye fremstød for europæisk frugt og grønt. Derudover har Kommissionen selv fået produceret tv-spots og vil nu indrykke annoncer i mindst et dagblad i hvert EU-land, der skal være med til at overbevise forbrugerne om, at de roligt kan sætte tænderne i europæiske grøntsager igen.