Store, tunge maskiner i marken sætter sit aftryk ? bogstavelig talt. Et fælles-nordisk projekt har lavet målinger i svenske forsøgsparceller, der blev pakket for 14 år siden.

De nye målinger viser, at selv 14 år efter en overkørsel med en tung maskine kan man stadig se skader i jorden. Og resultaterne understøtter tidligere forsøg på området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ved, at de tunge maskiner kan forårsage stor skade på marken. Og især pakning af jorden i de dybere jordlag er stort set uoprettelig, når først skaden er sket. Skaden er altså permanent, fortæller Per Schjønning, seniorforsker ved institut for Jordbrugsproduktion og Miljø på Århus Universitet.

Han fortalte om pakningsskader i jorden på den nyligt afholdte Plantekongres 2011.

Per Schjønning henviser blandt andet til de svenske forsøg med en selvkørende roeoptager, som har kørt på marken i Skåne tilbage i 1995. Egenvægten på optageren var 35 ton, og hjullasten var gennemsnitlig næsten ni ton.

- I foråret 2009 - altså 14 år senere - udtog forskerne i et nyt fælles-nordisk projekt en række jordprøver i det gamle forsøg.

- Der blev taget 16 cylinder-formede prøver med en diameter på 20 centimeter. Prøverne blev taget umiddelbart under pløjelaget ? i 20-40 centimeters dybde. Otte af prøverne var fra den upakkede jord, mens de resterende otte kom fra den pakkede jord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Prøverne blev CT-scannet, og det gav et rigtig godt visuelt billede af, hvordan poresystemet i jorden var blevet påvirket af pakningen. Billederne viste, at der var færre af de store, sammenhængende porer skabt af regnorme og  store rødder. Jordens evne til at lede vandet i den pakkede jord var gennemsnitligt kun en fjerdedel af, hvad den var i den upakkede jord, og samtidig var jordens porøsitet og luftpermeabilitet lavere på den pakkede jord, forklarer Per Schjønning.

Den forskel gjorde sig gældende helt ned til 90 centimeters dybde.

- Det betyder med andre ord dårligere vækstbetingelser, som man særligt i tørre eller meget våde år vil se effekten af, pointerer han.

En dansk undersøgelse har vist, at pakning på en JB4-jord reducerede den effektive roddybde med op til 50 centimeter for vinterhvede. Desuden kan en komprimeret jord også mindske luftskiftet med det resultat, at den iltkrævende omsætning af husdyrgødning og planterester reduceres. Dermed er der en dårligere udnyttelse af det organiske kvælstof i jorden.

Forsøg med fuld lastet gylletræk

Når det gælder udbytter, viser flere forsøg tilbage fra 1980?erne en negativ effekt som følge af jordpakning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dengang viste forsøgene en første-års nedgang på 15 procent i udbyttet, men de er udført med maskiner, der ikke svarer til nutidens maskinpark.

Derfor er der i Danmark i 2010 startet en ny forsøgsserie, som skal belyse effekten af jordpakning med nutidens maskiner.

- Forsøgene fra 1980?erne er udført med en akselbelastning på 10 ton, hvilket dengang var højt sat.

Men vi har ingen danske forsøg, der belyser omfanget af skader i jorden som følge af kørsel med nutidens maskiner, der kan have en akselbelastning på eksempelvis 18 til 24 tons, fortæller Per Schjønning.

Derfor bliver der i forsøgene kørt med en tre-akslet, 25 tons gyllevogn og en Case IH Magnum 285 ? et sæt, der fuld lastet har en samlet totalvægt på 50-53 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Forsøgene har indtil nu vist et udbyttetab på 19 procent ved forårsudbringning af gylle. Det skal dog siges, at det er et parcelforsøg, som betyder, at hele parcellen blev overkørt med gyllevognen ? og ikke blot en del af parcellen svarende til en række kørespor i marken. Men det er sikkert, at vognen skader, hvor den kører, siger Per Schjønning.

- Intensionerne med forsøget er, at det skal være langvarigt. Det giver uden tvivl de bedste resultater, idet vi kan se skaderne og deres påvirkning over tid. Det er Videncenter for Landbrug, der betaler forsøgene. Planen er at pakke jorden tre til fire år og så derefter analysere på jorden de næste 10 år, hvis midlerne til forsøget fortsat er der, uddyber Per Schjønning.

Tre delskader i jorden

Flere forsøg påpeger, at jorden kan opdeles i tre zoner, når det gælder pakning og udbyttetab. Delskade 1 er skader i pløjelaget. Her vil skaden hurtigt aftage, hvis der ikke sker yderligere færdsel ? hurtigst på sandede jorder og op til fem år på mere lerede jorder.

Delskade 2 påvirker udbyttet i op til 10 år og er en sammentrykning af jorden i 20 til 40 centimeters dybde. Delskade 3 er permanente skader og skyldes pakning af jorden i over 40 centimeters dybde.

- De tidligere nævnte forsøg viste som gennemsnit af en række jordtyper et permanent udbyttetab på ca. tre procent. Men det er ældre forsøg, så med nye, tungere maskiner kan tabet lige så vel være fem eller otte procent. Det er svært helt at svare på, påpeger seniorforskeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dertil kommer udbyttetab som følger af skader i de øverlige jordlag.

Lavt akseltryk og lavt tryk i dækkene

Han anbefaler kort og godt to ting, der kan være med til at reducere pakning af jorden:

- Først og fremmest gælder det om at have et lavt dæktryk. Det reducerer skaderne i de øverste jordlag. Når vi snakker pakning i de dybere jordlag, så er anbefalingen maksimalt tre til fire ton hjullast (seks-otte ton akselbelastning) for at undgå pakning dybere end 40-50 centimeter.

- Vi arbejder i øjeblikket på et online-system, hvor landmanden kan notere dæktryk og vægt på maskinerne i et program, hvor man også indsætter JB-type og jordens fugtighed. Ud fra disse data kan brugeren se, om marken er i stand til at bære maskinen, uden at det giver pakningsskader i jorden, fremhæver Per Schjønning. En forløber for det nye system kan stadig findes online på www.landbrugsinfo.dk under ?Maskiner og markteknik? (Jordværn online). Her kan man vurdere forskellige dæk mens der ikke er information om jordens styrke.

Han anbefaler generelt ikke grubning af jorden som en løsning. Men skal den foretages, så bør det foregå på tør jord, og man bør undgå kørsel med tunge maskiner i adskillige år derefter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man kan kun løsne den øverste del af jorden, og selve bearbejdningen kan i sig selv udgøre et problem. Det første år efter grubning tager det nemlig ofte længere tid for rødderne at nå ned i dybden, og en mark, der er blevet grubbet, er ofte endnu mere modtagelig over for pakningsskader i årene fremover, mener Per Schjønning.

Rettidighed spiller ind

Gunnar Mikkelsen, direktør hos Samson Agro, mener, rettidigheden i høj grad spiller ind, når det gælder pakning af jorden ? i hvert fald når det gælder pakning på grund af store gyllevogne.

- Der er et krav om, at gyllen kommer ud på de helt rigtige tidspunkter, og det stiller krav om stor kapacitet hos maskinstationerne. Derfor er vognene vokset i løbet af årene, siger Gunnar Mikkelsen.

Han erkender, at det er store gyllevogne, der kører rundt i landbruget.

- Teknologien har overhalet biologien, idet man er i stand til at producere store gyllevogne. Samtidig leverer traktorproducenterne også traktorer med tilstrækkelig antal hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kunderne vægter de store maskiner med stor kapacitet højere end skaderne i jorden. Det er det, vi kan se, idet vi som producent blot producerer det, markedet efterspørger ? og det er de store modeller, konkluderer han.

På trods af de store vogne ser virksomheden stadig på, hvordan man kan belaste jorden mindst muligt.

- Vi tilbyder regulering af dæktrykket på vores vogne, og vi arbejder på at tilpasse arbejdsbredden på vores bomme og nedfældere, så de kan fungere i systemer med faste kørespor. Vi kan også levere vogne med hjultræk, som vi mener, er med til at afhjælpe skader på jorden. Vi ser også på, hvordan man kan planlægge sin rute på marken mest optimalt, fortæller Gunnar Mikkelsen.