Så skete det. De første hybrid-mejetærskere fra Agco bevæger sig nu helt officielt rundt i det danske land. I år skal der køre tre demo-maskiner rundt i landet, og i weekenden fik den nordjyske Massey Ferguson 9280 Delta sin premiere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I går mandag var det Peter Gregersen nær Gjerlev nord for Randers, som fik besøg af den nye hybrid-mejetærsker.

- Det går godt. Det er faktisk ikke så meget spildindikatoren, der sætter begrænsningen. Det gælder lige så meget om at få afgrøden rigtig i maskinen, lyder de første ord fra Peter Gregersen efter den første prøvetur i maskinen.

Han driver i alt 300 hektar inklusiv forpagtning og høster selv med en MF 7278. Men der er alligevel lidt forskel fra modellen med de otte rystere op til hybrid-maskinen, der holder 6,5 kilometer i timen uden problemer med det 30 fods store skærebord. Udbyttet ligger på godt syv ton, og der er godt med strå til den spændende, røde mejetærsker at tygge sig igennem.

- I går høstede vi også vinterbyg. Vi målte en vandprocent på 9,7, og selvom vi ikke har målt i dag, så garanterer jeg, at det er tørt, fastslår Peter Gregersen, der er godt tilfreds med udbyttet.

Cylinder på tværs - rotorer på langs

Selvom hybrid-teknologien ikke er ny som sådan, er det første gang, Agco er på banen med en mejetærsker med denne teknologi. Forrest sidder en traditionel tærskecylinder med en diameter på 60 centimeter og en bredde på 1,68 meter. Broen er elektronisk justerbar med en maksimal åbning på op til 40 millimeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den forreste tærskecylinder står for den største del af udtærskningen, og den efterfølges af to mindre cylindere, som bagefter sender afgrøden videre ind i to langsliggende rotorer.

Rotorerne har en diameter på 47,5 centimeter og længden er 4,2 meter. De har begge monteret en række fingre i et bestemt symmetrisk mønster for at reducere brændstofforbruget mest muligt.

Henrik Lund er testpilot for Agco. I 2009 kørte han med test med en prototype af Hybrid-maskinen et ukendt sted på dansk grund. Og til denne sæson følger han med det ene eksemplar af de tre nye Hybrid-maskiner rundt til de forskellige kunder.

Han er godt tilfreds med maskinen, og ser frem til at presse den for alvor.

- I år har vi ikke kunnet presse maskinen endnu, så det bliver spændende at se, når vi kommer i noget, hvor vi kan det, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nu snitter i halmen her. Men hvordan har det set ud de steder, hvor det er lagt på skår?

Halmen ser rigtig godt ud efter maskinen, og det er ikke slået i stykker. Der er ikke noget at komme efter, siger han med sikkerhed i stemmen.

I bunden af den nye mejetærsker ligger det nye Venturi rensesystem, som koncernen har designet til at kunne håndtere den store mængde afgrøde, som MF9280 og Fendt 9470 X kan tærske igennem.

Men det er i motorrummet, det bliver spændende. I efteråret 2008 viste Agco den første syv-cylindrede motor frem i Finland. Den er på 9,8 liter og har fundet vej til den nye mejetærsker, der som den første mejetærsker i verden er udstyret med SCR-katalysator. Motoren yder 496 hestekræfter inklusiv boost.

Folk vrimler til

Den nye Agco-mejetærsker trækker folk til. Det kan Karl Ejnar Henriksen, sælger hos Jysk Maskincenter A/S, skrive under på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har informeret lidt på vores hjemmeside om, hvor mejetærskeren har skullet køre henne af, og det har rygtet sig med lynets hast, hvor maskinen har kørt, hvilket har betydet, at rigtig mange interesserede har kigget forbi og set mejetærskeren i arbejde, siger Karl Ejnar Henriksen.

Han har haft mejetærskeren til rådighed i det meste af sidste uge, men det var først lørdag, maskinen rigtig kom i gang. Det kneb med at finde afgrøder, der var klar til at blive høstet.

- Men i lørdags kom vi i gang med vinterbyg, og søndag høstede vi rødsvingel. Der var en mand ude og kigge fra DLF-Trifolium. Han hjalp med at indstille og kontrollere, at der ikke var spild fra både kundens og vores mejetærsker. Det så rigtig fornuftig ud, fremhæver Karl Ejnar Henriksen.

I dag tirsdag 27. juli kører maskinen nord for Viborg, hvor den skal høste vinterbyg, og Karl Ejnar Henriksen tror på, at der dukker flere interesserede op igen i dag.

- Når det er noget nyt og spændende, så stopper folk op og kigger. Vi kan tydelig se, når vi kører langs veje, at der kommer rigtig mange, som holder stille og kigger - de ved godt, at den nye Hybrid høster, konkluderer han.