Lyt til artiklen:

Den bedst byggede Fendt til dato

00:00
Hastighed: ???x
17:00

Tiden flyver, og det er nu 1,5 år siden, at Fendts nye 700-serie gjorde sin debut, og jeg selv fik lejlighed til at afprøve den på tysk grund. Et år er nu også gået, siden topmodellen Fendt 728 Vario kom til Danmark, og vi i PowerGear Preview fik lejlighed til at udforske den kortvarigt. Allerede dengang var der antydninger af de spændende elementer, som vi nu uddyber i denne test.

Selvom det ikke er normal praksis, at vi hopper til konklusionen på stående fod, kan jeg ikke lade være med lige at vende ind omkring det. Denne traktor repræsenterer det bedste, synes jeg, Fendt har bygget indtil nu. Flere elementer arbejder harmonisk sammen og gør denne traktor til en imponerende repræsentant for den store mellemklasse i 300 hestekræfters-klassen, men det skulle man også forvente, når man så ser prisen for en traktor som denne - men det tager vi senere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Fendt 728'eren var spændt godt for med en Horsch Terrano harve med en arbejdsdybde på 30 cm i våd sandjord. Foto: Jørgen Ahler
rich-media-3
Kabinen er taget lige ud af den gamle Gen6, og det gør nu ikke noget. For der er godt med plads i den her kabine, og med det lækre udsyn er den nok den bedste i sin klasse, hvis der skal frontlæsser på. Hertil kommer en lille drejeradius. Foto: Esben Hennneberg.

Designet følger med

Det helt nye design er noget, man lægger mærke til. Der er flotte linjer over hele traktoren, og man føler, man er ved at kende designet. Det gør man også, for det er arvet fra 900- og 1000-serien. Her på 700-serien spiller det maksimalt med det smalle design.

Også kabinen er arvet, da den kommer fra Gen 6, og den er minimalt forandret i bunden for at få plads til de store dæk. Det er fint med overtagelse af kabinen, for det er en rigtig god kabine, der både er lydsvag og har fin plads. Jeg havde håbet på, at der kunne komme en endnu større kabine, men det er udmærket for en traktor som denne. Det er kun gulvet under sædet, der er lavet lidt om og er blevet 10 centimeter mindre for at få plads til større hjulmontering.

Automatisk parkeringsbremse, eldrevne spejle og plads til en køleboks giver de små detaljer i den nye traktor et dejligt løft opad.

Et nyt ISRI-Ti sæde kan tilvælges. Test-traktoren var ikke udstyret med sædet, men vi fik prøvet det nye sæde af nede i Tyskland, og det er en luksus at have i kabinen. Her kan sædet igennem Gen 7'eren's terminal justeres brugervenligt med rygindstilling og massage, så den husker det til hver eneste bruger.

rich-media-5
Der er hydraulisk affjedring i foraksel og så luftaffjedring i kabinen, som giver en udmærket kørekomfort oplevelse. Foto: Esben Henneberg.
rich-media-6
Muligheden for at have hele to terminaler at styre og så en skærm foran rattet giver gode betingelser for at få det ligesom man ønsker. Foto: Esben Henneberg.

FendtOne er fremtiden

FendtOne armlænet fra Gen 6-traktoren er også kommet i denne nye Gen 7, og er nu standard, men der kan stadigvæk vælges mellem flere forskellige udstyrsvarianter i armlænet. FendtOne er, som Fendt selv siger, deres og brugernes fremtid, og man må sige, de er frontløbere, når det kommer til at bygge et armlæn og system op, som brugeren helt selv kan vælge, hvordan skal virke - imponerende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog vil jeg sige, det er ikke den, man bare lige hopper ind i, og så er man kørende - eller jo, hvis man ikke skal indstille noget særligt, eller man allerede har alt sat op til redskabet, marken og så videre. Så er det bare mega nemt at gå til. Men helt i starten, når alt skal sættes op hver gang, så tager det sin tid. Men det er også nødvendigt, hvis man vil have det præcis som man ønsker.

Når alt er sat op fra tidligere redskaber og marker i sin egen profil i FendtOne, så er det til at gå til. Så min mening er, at opsætningen tager lang tid, men er indsatsen værd.

Jeg har også noget på de her lækre visninger af digitale ikoner, som er lækkert - de skifter mellem hinanden, når man konfigurerer knapperne i kørehåndtag og armlæn. Dog er alle ikoner ikke mulige, og det er lidt synd. For jeg tror bare, jeg ikke kan finde ud af de ikoner, så jeg måske hellere vil have et tal i stedet for, fordi det er svært at skulle forklare en ny mand eller en anden mand over en telefon, hvad det der mærkelige, halve sekskantede ikon er for en. Så er det nemmere at sige, at man kan huske det er nummer 8, hvis det ikke er de fine ikoner som et PTO-ikon og lignende.

Men der er sikkert mange, der kan synes godt om det og mene, at det er et ikon i stedet for alt andet. Dog er det fedt og brugervenligt, når det rigtige ikon er fremme i armlænet.

Det fede som FendtOne bare kan gøre godt er, at man har hele to terminaler og en skærm foran rattet, som man kan vælge lige hvad man ønsker skal vises på, og det er bare noget som mange får glæde af, og allerede har glæde af. Det spiller bare at sætte skærmene op som man har lyst og skifte nemt mellem dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Især når der skal bruges Isobus-redskaber, er det lækkert at kunne dele mellem skærmene uden at gå på kompromis med pladsen til det. Og at man så også har et armlæn, der har nok knapper til, at alle konfigureringsknapper kan komme i brug på én gang. Det holder bare, Fendt.

rich-media-9
Det er den helt nye 7,5 liters sekscylindrede AGCO-Power motor, der yder 283 hestekræfter. Men med DynamicPerformance er den oppe på 303 hestekræfter. Dog med en masse plader der skal pilles af hvis man vil ind til motoren, der er sådan lidt om man kan lide det eller ej. Foto: Esben Henneberg.

Helt nyt hjerte

Motoren er hele hjertet i traktoren, og det er en rigtig godt kørende motor fra egne rækker. Det er nemlig den helt nye 7,5 liters sekscylindrede AGCO-Power motor, der yder 283 hestekræfter nominelt. Men med DynamicPerformance er den oppe på 303 hestekræfter med boost funktion. Det er første gang, denne motor kommer i en maskine, og den viser hamrende gode takter og går rigtig godt ved både hårdt og ikke-hårdt arbejde.

DynamicPerformance er på traktoren, hvis modelnummeret står med rød skrift, som her på 728'eren.

Landbrugets Traktorafprøvning havde Fendt 728'eren i bænken, og her fandt vi faktisk mere, end vi skulle, for der var 284 hk at finde ved 1700 o/min, og et moment på PTO'en på 2274 Nm ved 1300 o/min. Men der er faktisk fra de 1450 o/min på motoren, 278 hk at finde, så man kan meget allerede ved de lave omdrejninger.

Momentkurven ned til 1000 o/min på motoren er faktisk højere end oppe i toppen ved de 1700 o/min på motoren (1900 PTO/Nm ved 1700 o/min) (2080 PTO/Nm ved 1000 o/min). Det giver bare, at de her lavomdrejningsmotorer kan noget, og jeg føler også, der er godt med moment til at komme afsted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligesom storebrødrene med deres MAN-motor, køres der her også med lave omdrejninger, som I kan se, hvor der her på 728'eren køres med omdrejninger mellem 700-1700+. Det mærkes især ved, at den ved det gode moment arbejder i mellem de her 1400-1700 omdrejninger, når den rigtig skal slæbe Horsch harven, og den var endda sat på arbejde med 30 centimeter i arbejdsdybde. Det gjorde den sgu godt.

rich-media-11
Kurver viser motorens ydelse og brændstofforbrug. Der er meget moment at finde lige præcis hvor man har brug for det i midten af kurven. Grafik: RIGA.

Smart luft

Kølepakken (CAS - Concentric Air System) er også lavet om og har ideer med fra storbror. Kølevingen er vendbar og kan selv justere efter kørslen. En funktion som er meget smart i mange tilfælde under arbejdet. Kølevingen er placeret foran selve køleren, som skal give 40 procent mere luftkapacitet gennem motoren. Da den vil køle med kold luft kun udefra, frem for med blandingen af varm luft fra motoren, og luft ude/forfra som en almindelig kølervinge gør, når vingen normalt er placeret mellem motor og køler.

Den vendbare vinge indstillede jeg sådan, så den gjorde det under arbejde, og med 100 procent motoreffekt fortsatte den med samme effekt, selvom den vendbare vinge blev aktiveret. Det var godt.

Luften kan på den her måde trykkes igennem motoren, hvor ekstra sideplader og topplader rundt om motoren gør, at den varme luft og luften generelt kommer bedre igennem og mere optimalt kommer væk fra motoren og heller ikke op til forruden. Det skal ifølge Fendt mindske larm, men det var nu ikke noget, der kunne mærkes ved almindelig kørsel. Ved hårdt arbejde fornemmer jeg dog mindre støj, men det er lidt svært at blive enig med sig selv om det faktisk er anderledes, for der er generelt ikke meget støj.

rich-media-13
Højre side er nu bygget godt op med plads til en større værktøjskasse i toppen, dog er der også en værktøjskasse der stikker ud af siden, og den burde mindst havde været på venstre side. i stedet. Ellers god trappe op til påfyldningsstudsen ved døren. Foto: Esben Henneberg

Sparede dråber

Brændstoffet ligger også nede i en klasse for sig med de her hestekræfter fra 240-305 hk. Der fik vi målt os til 219 g/kWh ved 1500 o/min. Det er godt 50 l/t, og det tal forsætter hele vejen op til de 1700 o/min uden ændringer. Det er altså ikke meget, når man ser, hvad den yder. Forbruget nede ved momentet er klart lavere og ligger mellem 1200 o/min (42 l/t) og de 1500 o/min (50 l/t).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hertil kommer så et større forbrug af AdBlue, og det er bare fordi det er en ny motor og for at holde Stage V-kravet ved lige, samt også det, at den ikke regenererer. Altså det, at den ikke sætter udstødningsgassen retur ind til motoren, og det kan jeg godt lide, at vi er væk fra, fordi det i mine øjne skader motoren mere i mange scenarier. Så går det fint med mere AdBlue-forbrug.

Så der er altså godt med træk i, men stadig er der, som vi kender Fendt bedst, også tænkt på at spare på dråberne - Det oplever jeg i hvert fald.

Tankstørrelsen er dog i mine øjne stadig for lille, selvom der nu er kommet 450 liter i tanken, sammenlignet med en 828, der har godt 500 liter. Med fuld belastning så er det presset at komme op på det normale dagsarbejde. Men man kan sige, bare den sparer på dråberne, er det nu bedre end, at den brugte det mere.

rich-media-15
Opstigningen er forsat rigtig god, det er til at komme til og der mangler kun lige en ordentlig værktøjskasse på denne sige, men fint opbevaringsrum i tanken til handsker og lignende. Foto: Esben Henneberg.

Kanon dejeradius

Den nye form på motoren giver et stort indhak i bunden af motoren som giver plads til, at hjulene nu kan dreje mere skarpt. Testtraktoren kunne i hvert fald forholdsvis nemt dreje godt rundt til næste træk, og lige akkurat knække harven sammen mod trækket. Nede i Tyskland fik jeg også prøvet med den helt store dækmontering foran på 600/70 R30 og 710/70 R42 bagdæk. Også der kunne den godt dreje skarpt, og det er et stort plus for letvægteren.

Nu er det nævnt et par gange med dækmonteringen, for ja, den nye 728'er har fået den samme dækmontering som en 828'er. Her er vi oppe at sige 2,05 meter bagdæk og 1,60 meter fordæk. Det er en forøgelse, der gør den til en "stor traktor," og den kan konkurrere i "Heavy Duty" klassen ved de 300 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med sin egenvægt på 9,2 tons og 303 hestekræfter er en 728'er blandt de letteste traktorer i klassen over 300 hestekræfter. Vi snakker om 30 kilo pr. hestekraft, og det er ikke meget, men heller ikke i underkanten, for det er en sådan altmulig-traktor, der skal kunne lave de mindre opgaver til de store tunge opgaver. Der er mulighed for at have en let traktor eller veje traktoren op til de 15 tons, som den må. Med harven kunne jeg sige, at hjulvægte ikke havde været dårligt at have haft på, for det var en rigtig slæbeopgave, hvor alle kræfter blev brugt for at komme afsted med den lidt over 4 meter Horsch Terrano harve med en arbejdsdybde på 30 centimeter og mellem 8-11 kilometer i timen med 100 procent motorudnyttelse.

Selvom der var pres på traktoren, var der dejlig ro i kabinen, og med lavomdrejninger gik det jo som smurt.

Frontliften tager 5,3 tons, hvor bagliften tager på den gode side af 11 tons.

rich-media-17
Testtraktoren var udstyret med smallere dæk på 650, som så passer perfekt godt til de store fure-bredder. Med en seksfuret liftplov, som man også vil se være monteret på sådan en traktor som Fendt 728, passer det godt sammen. Foto: Jørgen Ahler.

Vario-Drive

VarioDrive (TA190) på 700 Gen 7 serien er arvet fra de større modeller, som nu fjerner det to-gear system med vej/mark gear, som flere har efterspurgt at få væk. Der er nu kommet automatisk firehjulstræk, som selv kan mærke hvor og hvilke hjul der har brug for kræfterne, Der er et planetgear der sender kræfterne ned til en hydropumpe der sender fælles tryk hen til to hydraulikmotor en til foraksel og en til bagakselen, der så hver især har sin egen tilkobling til firehjulstrækket som gør at akslerne kan køre uafhængigt af hinanden, når der er godt med træk og bid i jorden. Men hvis hjulslippet er meget højt, vil den automatisk låse alle hjul sammen.

Det er nu rart på vejen, og når man skal ind på marken, at man bare kan køre, og det kører også hammer godt, synes jeg, når man bare har traktoren ude på vejen. Den responderer godt mellem motor og transmission, uden at jeg dog har testet under belastning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hele transmissionen er forstærket, og bagtøjet er helt nyudviklet til den nye 700 Gen7 serie, hvor forakslen til forveksling ligner den, der sidder på 828'eren. Det er faktisk også dén, men kun i det ydre, for indeni er den lavet helt om til at kunne køre med VarioDrive.

VarioGrip har også fundet vej til 700 serien for første gang. Det er det integrerede luftreguleringssystem, der styres oppe fra FendtOne Terminalen, og som kommer fra de store drenge i Fendt-modellerne. Dog- og desværre var test-traktoren ikke udstyret med dette system, men fra tidligere modeller ved jeg, at det virker rigtig godt inde i FendtOne systemet.

rich-media-19
Lyset er der ikke noget at sætte en finger på, der er fuld LED både som kørelys og arbejdeslys. Foto: Esben Henneberg.
rich-media-20
Hydraulikken kan give et flow op til 220 liter i minuttet, og give sikkert tryk når den er udstyret med "FlatFace" koblinger til udtagene. Det er i hvert fald noget, som hvis man har et redskab hvor man skal have højttryk, så er man sikker på en sikker linje. Hitch-krog er også en mulighed som på denne testtraktor. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Konklusion

Ja, jeg kunne blive ved i uendeligheder med at skrive og snakke om den her traktor, for den er bare noget for sig. Den er blandt, hvis ikke på, toppen af poppen, når det kommer til en traktor, der kan det hele i denne klasse. Det er så spørgsmålet om dem, som synes, det er lige for smart det hele, om de vil synes, de bliver overrumplet med ting, de ikke får brugt.

Ja, det er svært, for man kan bare alt. Men prisen er også det, som spiller ind, for man skal også betale for alt, man kan, og det kommer man også til. Dog synes jeg nok også, at det afspejler godt, hvad man får, fordi det er, som vi kender fra Fendt, gennemtestet grej, og alle de små ekstra funktioner er noget, som man betaler for at få med - en luksus. "JA!" Men for mange er det også det, der skal til, og det rigtig mange gerne vil have.

Jeg synes helt klart, at det her er den bedste Fendt, der er bygget. Der er små detaljer at se efter - værktøjskasse, små ting i styringen og tanken, kabine størrelse - men mange af dem er noget, der ikke sætter Fendt 728 i et dårligt lys, og dem, som kan se at de bare må have de her løsninger, de skal nok blive glade for købet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en traktor som vi i testen kan se sparer på dråberne. Det må man altså give den. Den nye motor spiller rigtig godt ind, for med sine lave omdrejninger er det en fornøjelse at køre med.

FendOne er fremtiden, ja, og jeg synes, de har gjort det så nemt, som det nu kan gøres, hvis man vil kunne indstille alt. Men det tager sin tid, når det skal indstilles. Men når det kører, så kører det og fungerer til UG.

Altså, en traktor, der passer perfekt ind i det, at det er en traktor, som både maskinstationer og de store landbrug kan bruge. Den kan være traktoren, der lige skal bruges til små opgaver, eller være afløser på den store gyllevogn, den store bredde 6-meter dybdeharve, eller som fast inventar på den store såmaskine på 9 meter. Den store 6-furede plov, hvor den med sin venderadius vil gøre det rigtig godt.

En traktor, der vægtmæssigt er så tæt på de mindre 240 hk traktorer, at den gør deres arbejdesopgaver ligeså godt uden at være et skrummel i størrelse. Men stadig har kræfterne og kan vejes mere op i vægt, ligesom mange af Fendts konkurrenter i klassen kan, for at kunne slæbe de store redskaber, hvis det bliver nødvendigt. Så har man nogle af de problematikker eller ligende, så det her også en traktor for dig.

Selvfølgelig, ikke at forglemme, at det er en stortraktor, der kan få sin egen tilpassede frontlæsser på. Så hvis man skal have det helt store kalksæt eller møgspredersæt sat efter, og traktor og redskab skal passe sig selv, så kan det her også være sagen.

Vil nok sige at det er en ret peberet traktor i prisen, og kun have den som en frontlæsser på kvæggården, svinegården og bruge til små opgaverne.

Så ja giver Fendt ret i at det er den bedst bygget Fendt de har lavet fordi den rammer så godt i segmentet som den gør, med det den kan.

Overordnet i den her 300 hestekræfters klasse, så er det her luksusvaren, man kan købe for penge. Og som med andre lukusvarer, så betaler man også godt for dem. Hvis man vil have det ypperste og man vil betale for det, så skal man ikke gå forbi Fendt 728 Vario Gen7, som en mulig vælger. Men kan mindre også gøre det? Det kan det helt sikkert sagtens. Det må du selv afgøre.

rich-media-23
Til testen kunne det have været fedt med VarioGrip for det havde gjort en forskel, selvom der var lukket tilpas nok luft af dækkene, og det samme med hjulvægt som havde været et must hvis den skulle køre hele sæsonen med en harve. Foto: Jørgen Ahler
rich-media-24
Tak for lån af Fendt 728 til Fendt Danmark og TBS-Holstebro her i testen. Foto: Jørgen Ahler