Abonnementsartikel

Ved tilsætning af additiver til dieselsystemet på traktoren oplever Ilskov Kartoffelcentral en langt bedre motorgang.

Hvordan er motorgangen på din traktor? Går den ikke jævnt, kan det være, at der skal tilsættes additiver i dieselolien.

Den erfaring har Ilskov Kartoffelcentral gjort sig, da man i efteråret 2013 oplevede en traktor, som pludselig ikke kunne starte.

- Da montøren kom ud til traktoren, startede han med at tilsætte additiver til dieselolien, og pludselig kunne traktoren køre igen, fortæller Kristian Nielsen, markmand hos Ilskov Kartoffelcentral, som har 410 hektar kartofler i markplanen med hovedvægten på spisekartofler, som dækker 375 hektar.

Der er seks traktorer på bedriften og de er alle mærket John Deere, og netop ved producenter, som benytter EGR-teknologien i motorrummet, hvor udstødningsgassen recirkuleres, er behovet for additiver til stede:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Olieselskaberne tilsætter additiver til dieselolien, som de mener er nødvendigt, men for at få en endnu bedre smøring og rensning af motoren, så er ekstra additiver en god ide at tilsætte dieselolien, fortæller Gullik Jensen, teknisk chef hos BellAdd, som sælger additiver til eksempelvis Ilskov Kartoffelcentral.

- Da John Deere benytter en stor del recirkulering af udstødningsgassen for at overholde de nye emmissionskrav til PM- og NOx-partikel-indholdet i udstødningsrøgen, så forekommer der store sodmængder i motoren.

- Sod kan eksempelvis stoppe dyser og katalysatorer til, og det er derfor vigtigt at holde en god kondition i motorrummet, ved eksempelvis at tilsætte additiver, som sørger for at minimere produktion af ekstra sod, forklarer Gullik Jensen og påpeger, at forbruget er cirka 1 liter additiver til 1.000 liter brændstof.

Tilsættes sammen med diesel

BellAdd anbefaler, at man kører med additiverne hele tiden, og på Ilskov Kartoffelcentral har man fået additiverne integreret ved optankning af dieselolien.

- I starten fik vi additiverne leveret i fem liters dunke, men det blev hurtigt for dyrt, og derfor har vi nu fået monteret et doseringsanlæg sammen med dieseltanken, så opblandingen sker automatisk, forklarer Kristian Nielsen.

Ilskov Kartoffelcentral har nu kørt med additiverne i et år og med meget gode erfaringer:

- Vi har en John Deere 7930, som havde en meget uens motorgang, men efter vi er gået over til additiverne i dieselolien har den kørt upåklageligt, fremhæver Kristian Nielsen.

- Vi kan mærke, at der er en væsentligt forskel på traktorerne for et år siden og i dag, og vi har også en fornemmelse af, at vi sparer brændstof, men det er endnu ikke noget, vi har nogle konkrete tal på, slutter han.