Flere timer med bedre udnyttelse af maskineriet er grobund for en bedre økonomi. Det har Vesthimmerlands Maskinstation i bogstavelig forstand taget til sig, og derfor er en af vognene på maskinstationen både en gyllevogn og en frakørselsvogn.

På maskinstationen, som er placeret mellem byerne Aars og Farsø, valgte man til sæsonen 2012 at investere i en gyllevogn med skiftelad. Det betyder, at den omkring 25 kubikmeter store gyllebeholder kan afmonteres efter forårsarbejdet til fordel for en 52 kubikmeter stor græskasse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At have en 25 ton stor gyllevogn, som kun kører fra marts til maj måned, er en alt for dyr investering. Vi var derfor på udkig efter en mere fleksibel løsning og endte med Kawecos system med skiftelad, fortæller Jesper Sørensen, indehaver af Vesthimmerlands Maskinstation.

Maskinstationen råder over i alt fire 25 tons gyllevogne, hvor tre af dem er af det danske mærke Samson.

- Jeg var ikke så betænksom ved at købe det hollandske mærke, da vi i forvejen har to Kaweco frakørselsvogne, fortæller Jesper Sørensen.

Hjultræk i begge retninger

Den 25 ton gyllevogn er udstyret med hjultræk. Men i modsætning til mange af de konkurrerende mærker, så kan hjultrækket benyttes i begge retninger.

- At have denne mulighed gør vognen meget mere terrændygtig, fortæller Jesper Sørensen, der også påpeger fordelen ved at have hjultrækket på frakørselsvognen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når vi spænder gyllebeholderen af og sætter frakørselskassen på, er hjultrækket også tilgængeligt her, hvilket kan blive en fordel i en våd majshøst, påpeger han.

- Dog er der den ulempe, at hjultrækket kun kan slås til under fem kilometer i timen, og det slås automatisk fra ved hastigheder over 15 kilometer i timen. Det kommer måske til at give problemer ved frakørsel, fortæller Jelle van Vliet, som er fast chauffør på Kaweco-vognen.

Hæver højt, men kræver mere plads

Erfaringerne med Kaweco vognen har været gode gennem foråret.

- Sammenlignet med de grønne danske gyllevogne har der været lidt indkøringsproblemer med den hollandske vogn. Men dog ikke større end at fabrikken hurtigt har fået styr på det, fortæller Jesper Sørensen.

Han har generelt følt en stor opbakning fra Kaweco - noget som er vigtigt for en maskinstation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis der har været problemer med vognen, så har den faste chauffør Jelle van Vliet, som har hollandske rødder, kunnet snakke med fabrikken på hollandsk, og det har ikke været nogen ulempe, fortæller Jesper Sørensen.

Også Jelle van Vliet er godt tilfreds med brugervenligheden på gyllevognen.

- Jeg har god kontrol over det daglige arbejde, og betjeningen foregår rigtig nemt fra joysticket styring og farveterminalen.

- En rigtig god detalje på vognen er muligheden for hydraulisk hævning og sænkning af undervognen, hvilket betyder, at vi altid kan tømme vognen selv i meget bakket terræn, forklarer Jelle van Vliet.

Liften på vognen kan desuden også løfte højere end de øvrige gyllevogne på maskinstationen, hvilket kan give den lidt specialopgaver:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I foråret havde vi et problem, hvor en af vores gyllevogne ikke kunne passere en indkørsel til en mark, da nedfælderen gik ned og ramte i vejen. På Kaweco-vognen kunne vi flytte liftarmene længere op og på den måde kunne den hollandske vogn godt bruge indkørslen, fortæller Jesper Sørensen.

Jelle van Vliet nævner, at den forreste aksel på Kaweco-vognen er ført længere bagud end på maskinstationens Samson gyllevogne.

Det gør, at den er knapt så manøvredygtig. Desuden er Kaweco'en lidt længere end de grønne fra Samson, så vi skal bruge lidt mere plads, forklarer Jelle van Vliet.