Konceptet med to store hjul på hver side af et forholdsvis smalt lad er kendetegnende for sprederne fra den danske producent. Konstruktionen giver en meget stabil spreder med lav læssehøjde, og de store hjul gør sprederen forholdsvis let at trække.

Den brugte Samson 1210, som er set hos Gøma A/S i Viborg, er med bred spildkant og rummer 14,5 kubikmeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Modellerne 908 og 1210 blev introduceret i midten af halvfemserne og afløste modellerne 9T-HM og 12T-HM. I en kort periode imellem de to modeller blev der produceret en model 1009 med et rumindhold på 10 kubikmeter.

I forbindelse med modelskiftet fra T-HM til 908/1210 skete der betydelige ændringer på sprederne.

Ved at skifte til Domex højtryksstål, blev stabiliteten i vognene øget samtidig med, at vægten blev reduceret med cirka 1.000 kg. Ladet på vognene blev lavet konisk, så de er fire centimeter bredere i bag end i for. Dermed har materialet sværere ved at kile sig fast i ladet og sammen med højere medbringer, sikrer det en ensartet tømning af ladet.

Spredevalserne blev modificeret og hastigheden på valserne blev fordoblet til omkring 500 o/min. Den højere hastighed på valserne betød, at sprederen i eksempelvis dybstrøelse kan sprede materialet ud i 12 meters brede.

Omkring årtusindeskiftet skete en yderligere modificering af spredevalserne, som medførte, at en større del af materialet bliver spredt med udkaster under spredevalsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligesom forgængeren har også Samson 1210 mekanisk drift af spredervalserne og hydraulisk drift af bundkæden. Den hydrauliske transmission betyder, at der er mulighed for at reversere bundkæden og trække læsset hen i forenden af vognen, når traktoren er ved at sætte sig fast, og der mangler vægt på traktorens baghjul.

- Selve den hydrauliske transmission inklusive gearkassen i oliebad giver sjældent problemer. Men bundkæderne og kædernes tandhjul er udsat for et ekstremt miljø, som giver rust og slid på både kæder og tandhjul.

- På mange vogne er der hydraulisk opstramning af bundkæderne, og man behøver derfor ikke at kontrollere kædernes opstramning. Alligevel er det en god ide at tilse kæder og specielt tandhjulene med jævne mellemrum.

- Tandhjulene udsættes for et større slid end bundkæderne, og hvis ikke de udskiftes i tide, opstår der et skævt træk i kæderne med risiko for, at en eller flere kæder sprænger, forklarer Karsten Kammer, salgskonsulent hos Gøma i Viborg.

Efter se koblinger på spredevalserne

Spredevalserne er monteret direkte oven på den mekaniske transmission, som kører i et lukket oliebad. Imellem transmissionen og valserne er der monteret kraftige gummikoblinger, som har til opgave at absorbere de værste stød fra valserne, så de ikke forplanter sig ned i transmissionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med tiden slides disse koblinger, og de bør derfor med jævne mellemrum kontrolleres. Det gøres ved at tage fat i valserne og forsøge at dreje dem frem og tilbage. Kommer der en metallisk lyd fra koblingen er det tegn på, at der ikke er ret meget gummi tilbage på koblingerne, og at trækket sker metal imod metal.

- Udskiftningen sker ved at løfte spredevalserne af, og nye koblinger kan monteres, siger Karsten Kammer og tilføjer, at der yderst sjældent er problemer med selve det mekaniske gear under valserne.