- PowerFocus -

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sammen med overtagelsen af Renault Agriculture og fabrikken i den franske by Le Mans overtog Claas også en komplet serie af traktorer. I første omgang - og uden de store forandringer - skiftede de fleste af traktormodellerne farve til grøn og fik Claas-logoet på motorhjelmen. Men straks fra starten gik Claas også i gang med at udvikle egne modeller, og i efteråret 2006 blev Axion-serien introduceret. Serien bestod af fem modeller med motorer fra 170 til 233 hestekræfter.

Den brugte Claas Axion 840 Cebis er set hos Maskinland Vittarp A/S. Traktoren er fra 2007 og har gået 3.700 timer. Den er udstyret med frontlift og affjedret foraksel. Traktoren har en effekt på 212 hestekræfter, og med powerboost yder motoren 246 hestekræfter. Boosten aktiveres i de to høje gearområder, når hastigheden kommer over otte kilometer i timen. Dermed kan de ekstra hestekræfter også udnyttes, når der eksempelvis harves og pløjes. Boosten aktiveres også, når kraftudtaget bruges, og når der bruges olie fra hydrauliksystemet.

Gearskifte uden gearstang

Claas Axion anvender en såkaldt Hexashift-transmission, som er en semi-powershift-transmission med fire gruppegear og seks poowershift-trin inden for hvert gear. Traktoren har ingen gearstang, og transmissionen styres i stedet med en lille vippekontakt, som er monteret forrest i sædets højre armlæn. Når kontakten påvirkes let, skiftes der powershift-trin, og skubbes der lidt hårdere til kontakten, skiftes der mellem de fire hovedgear. Alle gearskift foregår, uden at føreren behøver at betjene koblingspedalen. Vendegearet er ligeledes koblingsfrit, og betjeningen sker med et håndtag til venstre for rattet.

Men uanset hvor let det er at skifte gear i Claas Axion, så vil føreren næsten altid vælge enten auto mark eller auto vej. I marken skifter transmissionen automatisk inden for de seks powershift gear, og på landevejen kan automatikken også klare gruppegearskiftet.

Ved hvilke motoromdrejninger, traktoren skal skifte gear, indstilles i Cebis-terminalen, og her har man også mulighed for at indstille aggressiviteten på vendegearet samt hvilket gear, traktoren skal starte op i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Cebis-terminalen er omdrejningspunktet i indstillingen og kontrollen med Axion-traktoren. Herfra indstilles hovedparten af traktorens funktioner, og da man kun behøver at anvende to taster for at betjene terminalen, er den let at gå til.

Firepunkts-affjedring af kabinen

Axion er helt igennem en Claas-traktor, og kun affjedringen af førerkabinen har den grønne traktor fra sine franske rødder. Kabinen står på fire fjedre og støddæmpere og adskiller sig derved fra de fleste andre traktorer, ved at være hundrede procent affjedret. Sammen med den affjedrede foraksel giver det føreren en rigtig god arbejdsplads.

Claas Axion ser stadig ud som da den blev introduceret, men under overfladen er der gennem åren sket store ændringer, der først og fremmest har gjort traktoren mere driftssikker, og som også har fjernet de støjproblemer, som de første modeller døjede med.

Opdateringer er vigtige

De forbedringer og opdateringer, som Claas har gennemført i produktionen af Claas Axion, er også tilbudt til allerede solgte traktorer, og det er derfor vigtigt, at den brugte traktor er opdateret, siger Kjeld Christensen, værkfører hos Maskinland Vittarp A/S.

Claas Axion 840 er sammensat af velafprøvede komponenter, og der burde derfor ikke være de store problemer med modellen. Men selv en af Europas største producenter af høstmaskiner måtte efter introduktionen af Claas Axion erkende, at "Al begyndelse er svær", og at der er forskel på at producere traktorer og høstmaskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De første modeller af Axion havde rent ud sagt for mange børnesygdomme. Men Claas skal roses for den eftermarkedsservice, som de har ydet til Axion traktorerne, forklarer Kjeld Christensen og fortsætter:

- Motoren er den som har voldt de største problemer, og her har vi blandt andet repareret toppakninger, dyser, EGR-kølere og turboladere. Derudover kæmpede vi også med et for højt støjniveau i de første modeller.

Claas har taget fat om problemerne efterhånden som de opstod, og i 2009 gennemførtes der en større ombygning af allerede solgte traktorer.

- Støjisoleringen blev forbedret, og ved samme lejlighed blev samtlige følere på traktoren udskiftet. Sammen med en opdatering af softwaren løste det hovedparten af problemerne, og det er derfor vigtigt at man sikrer sig, at traktoren har gennemført de opdateringer, inden der handles brugt Axion, siger værkføreren og tilføjer:

- På fabrikken i Frankrig blev der ligeledes lavet tiltag, der eliminerede de fejl, som vi havde set på de første modeller, og i dag er driftssikkerheden af en ny Claas Axion på højde med andre nye traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hold dieselolien ren

Moderne motorer, som arbejder med et indsprøjtningstryk på omkring 2.000 bar, er følsomme over for urenheder og kondensvand i brændstoffet.

- Man bør sikre sig, at man får leveret dieselolie i den rigtige kvalitet, og at det opbevares korrekt. En tank til dieselolie bør stå indendørs, så temperaturen i olien holdes konstant. Derved minimeres risikoen for, at der dannes kondensvand i tanken. En filtrering af olien, når det pumpes fra lagertanken og over på traktoren, kan ligeledes anbefales, og så er renlighed altid vigtig, når der arbejdes med brændstof, siger Kjeld Christensen.

Stabil affjedring

Den brugte Claas Axion 840 er udstyret med affjedret foraksel. Affjedring har et minimum af led og bøsninger, og ifølge værkføreren er det en robust konstruktion, som virksomheden endnu aldrig har set problemer med. Til gengæld har de skiftet et par styrekugler på nogle af de første Axion modeller. Driftssikkerheden gælder også transmission og kraftudtaget, mens værkføreren har set en pakdåse blive utæt ved et baghjulsleje.

På de mindre modeller er det bagtøjsolien, som smører slutdrevene ude ved baghjulene. De to store modeller, Axion 840 og 850, har derimod slutdrev med ni liter transmissionsolie i hver side.

- Det er vigtigt at der anvendes en 80/90 gearolie til drevene, og den samme type olie skal også anvendes på forakslen og i slutdrevet ved forhjulene. Skifteintervallet er 500 timer, og på hydraulikolien er det 1.000 timer, siger Kjeld Christensen.