Lyt til artiklen:

Demmler læsser 70 kubikmeter

00:00
Hastighed: ???x
02:57

Den udstillede vogn er ikke blot længere end en normal to-akslet vogn fra Demmler, den er også malet i - en for Demmler atypisk nuance; selve kassen er lakeret i en grå nuance, mens skærme og fælge er sorte.

- Efter udstillingen ender vognen i Lunde, og det er også os, der har bestilt den i den lidt specielle messe-lakering, siger Leo V. Pedersen, indehaver af Lunde Maskincenter og danske importør af Demmler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mulighed for at rationalisere

Den udstillede vogn er otte meter lang og kører på en 32 ton undervogn. Der er hydraulisk tvangsstyring af forreste aksel, og vognen er monteret med hjul i dimensionen 710/50R30.5.

- Vognen er faktisk lige så lang som den mindst treakslede vogn, som Demmler producerer. Den to-akslede vogn rummer 55 kubikmeter, og på modellen med tre aksler og en 48 ton undervogn kommer rumfanget op på 70 kubikmeter. Begge vogne er udviklet for at udnytte de store traktorer. Med de prisstigninger, vi har set på traktorer og landbrugsmaskiner, er det nødvendigt for maskinstationerne at effektivisere, og med størrelsen på de nye vogne, kan der i flere tilfælde spares en vogn, siger Leo V Pedersen.

Forlænget og forstærket

For at kunne bære og læsse de ekstra kubikmeter, er der sket forstærkninger og forbedringer på både kassen og undervognen. Dimensionen på overlæggeren er øget fra 10 til 20 millimeter, og også foran på vognen er der sket forstærkninger i rammen og omkring det affjedrede træk. Begge vogntyper kører med hydraulisk affjedring, og Leo V. Pedersen leverer helst vognene med bremser på luft.

- Overlæggeren i kassen består af to stålprofiler inden i hinanden. Den giver den fornødne fleksibilitet, og selv efter, at kassen er trykprøvet med 130 bar på midten, vender profilerne tilbage, og siderne er stadig, siger Leo V. Pedersen.

Kræver et minimum af olie

Den udstillede model er med et todelt nettag, der folder ned langs vognsiderne, når vognen fyldes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De to net har separat betjening og er monteret med bremse. Derved kan det ene net parkeres i lodret position, og specielt når der køres kontrolleret trafik i græsmarkerne, og der blæses langt med græsset, betyder det lodrette net, at det er lettere for snitteren at ramme vognen, siger Leo V. Pedersen og tilføjer:

- En anden fordel ved Demmler er, at der bruges et minimum af hydraulikolie for at tømme vognen. Eksempelvis anvendes der kun 36 liter olie for at skubbe de 70 kubikmeter af den tre-akslede version.