Lyt til artiklen:

Arla sætter rekord i Mellemøsten

00:00
Hastighed: ???x
01:18

Arla Foods solgte i 2022 flere varer i Mellemøsten, end de nogensinde har gjort. Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af opgørelser fra Arla.

Det seneste år er mejerigigantens omsætning i regionen øget med 31 procent til 7,2 milliarder kroner. Arla har netop offentliggjort nøgletal fra årsregnskabet 2022, og omsætningsvæksten på 20 milliarder kroner skyldes primært stigende priser, der samtidig har ramt salget af mejeriets forholdsvist dyre mærkevarer herunder Lurpak. Ifølge Jyllands-Posten er salget af arla-mærkevarer målt på mængde faldet med 7,6 procent på verdensplan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arla Foods leverer stærkt 2022-resultat i et år præget af inflation

Se også:

Arla Foods leverer stærkt 2022-resultat i et år præget af inflation

Den udvikling er dog ikke sket i Mellemøsten, hvor mærkevaresalget målt i mængder steg med 4,3 procent. Det er blandt andet mærket Puck, der har oplevet en vækst i Mellemøsten.

- Markederne i Mellemøsten har et større uudnyttet vækstpotentiale end de mere mættede nærmarkeder i Europa. Samtidig har der ikke været det samme pres på forbrugernes købekraft i Mellemøsten, fordi oliepriserne har været stigende, og energiinflation ikke udgør en udfordring som i Europa, udtaler Arlas koncernfinansdirektør Torben Dahl Nyholm til Jyllands-Posten