Tidligere i år lancerede det landmandsejede Arla Foods et treårigt program ved navn Calcium, der skal opnå besparelser og effektiviseringer for mere end 400 millioner euro og omdanne Arla Foods til en stærkere og mere konkurrencedygtig virksomhed, skriver Arla Foods i en pressemeddelelse.

En del af transformationsprocessen er den fortsatte effektivisering af virksomhedens drift og supportfunktioner. Denne proces har foregået siden starten af året, og der er allerede iværksat væsentlige ændringer på tværs af globale funktioner såsom Finance, Legal & IT, Corporate Strategy, Medlemsservice, HR & Corporate Affairs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arla Foods har i dag annonceret yderligere ændringer af en række virksomhedsfunktioner, herunder Markedsføring, Supply Chain Finance, International og HR, oplyser Arla Foods.

I den forbindelse forventes det, at 140 stillinger på tværs af de berørte områder vil blive nedlagt. Det drejer sig fortrinsvis om stillinger på virksomhedens hovedkontor i Aarhus, men også et mindre antal stillinger på virksomhedens administrationskontorer andre steder i Europa og Nordamerika.

- De ændringer, vi annoncerer i dag, vil skabe en enklere og stærkere markedsføringsmodel for vores brands og giver os mulighed for hurtigere at varetage lokale behov, både på vores europæiske kernemarkeder og vores nyere markeder i Asien og Afrika. Det indgår i vores bestræbelser at opbygge tætte relationer til lokale kunder og regeringer for at løse nogle af de større udfordringer i forbindelse med sundhed og bæredygtighed, siger CEO for Arla Foods, Peder Tuborgh, og tilføjer:

- Som altid når man omstrukturerer og skal sige farvel til dygtige kolleger, har vi skullet træffe nogle vanskelige beslutninger. Jeg vil gerne takke dem, der forlader os, for den indsats, de har ydet i Arla Foods. Vi gør dette for at skabe en langsigtet transformation af vores virksomhed og for at reetablere vores internationale konkurrenceevne, når det gælder den mælkepris, vi betaler vores andelshavere.