- Vi skal have en sprøjte, der er gearet til fremtiden, og hvor vi kan have fokus på miljøet i form af mindre afdrift, udtaler Jens Jungersen, den ene af to ejere af JSJ-agro I/S.

De driver et stort planteavlsbrug i Nordjylland på omkring 2.200 hektar, hvor vind og lavbundsjord stiller store krav til sprøjten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I løbet af 2014 leveres en ny Challenger Rogator 655C med 6000 liter tank og 36 meter bom til JSJ-agro I/S.

For at kunne opfylde behovene, som stilles af driftsleder Jacob Vestergaard Thuesen og ejer Jens Jungersen, nævner Jacob Vestergaard Thuesen, at de i samarbejde med Keld Fuglsang fra Hjallerup maskinforretning skal en tur til England for at se på et luftsystem til sprøjten, som kan bruges til at justere dråbestørrelsen, så de kan øge kapaciteten og mindske afdriften på sprøjten. Som en yderligere feature er der monteret GPS, og bommen er sektionsopdelt.

- Vores beliggenhed tæt på vandet gør, at det meget ofte blæser hos os, men med et luftsystem eftermonteret på sprøjten vil vi kunne få op til tre til fire timer yderligere at sprøjte i, siger Jacob Vestergaard Thuesen.

Jens Jungersen supplerer, at 70 procent af sprøjtningerne finder sted udenfor normal arbejdstid, så kapaciten og ekstra timer er vigtig.

Til spørgsmålet om, hvorfor de vælger en selvkørende og af mærket Challenger, fortæller Jacob Vestergaard Thuesen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

 - Det er et stort kendt mærke, og vi har en god opbakning i Hjallerup Maskinforretning.

Den nye store sprøjte skal gøre det ud for to bugserede Amazone UX 5200 sprøjter og være hovedsprøjten, dog skal den suppleres op med en nyere brugt bugseret sprøjte.

- Det er vigtigt, at vi har den fornødne kapacitet, når behovet er der, nævner Jacob Vestergaard Thuesen.

Frihøjen kan hæves og sænkes, og det giver ifølge Jacob Vestergaard Thuesen både en fordel ved øget stabillitet ved lav højde på 75 centimeter. Men også fordele ved mindre afgrødeskader ved sene svampesprøjtninger i rapsen, hvor frihøjden kan hæves.

Til at imødekomme deres lave arealer kommer de til at køre med to dækmonteringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved tidlige sprøjtninger vælger vi 710/70-42, og til de senere sprøjtninger har vi kig på det nye dæk fra Michellin 420/90-50, som er bredere end de 380 hjul, som ellers findes på sprøjten, fortæller Jacob Vestergaard Thuesen.