Internettet, smartphones og de nye digitale måder at kommunikere på kommer til at revolutionere både forbruget af fødevarer og landbruget. Det vurderer direktør i Innovation Lab, Mads Thimmer, der ser nye forretningsmuligheder og muligheder for at skabe nye produkter og omsætning.

- Landbruget og fødevarebranchen har været forskånet for den digitale revolution indtil videre. Men den digitale revolution vil også forandre fødevaremarkedet fundamentalt, fastslår Mads Thimmer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig med de nye digitale mediers indtog i vores liv er der sket store ændringer på fødevareområdet.

- Vi har set en veritabel revolution i måden, vi går til fødevarer på i dag. Det er ikke længe siden icebergsalat var eksotisk - i dag er man nærmest mærkelig, hvis ikke man laver sine egen hyldebærkapers, siger Mads Thimmer.

I dag har man har man som landmand et syn på sig selv som leverandør af en vare og er afhængig af det led, der ligger foran.

- Leddet foran os brødføder os, men her kan den digitale revolution bruges til at skabe sine egne relationer. Vi har set nogle succeser skabt på baggrund af den digitale udvikling, der udfordrer den eksisterende værdikæde. Det giver mulighed for producenter til at se det hele på en ny måde og indgå i nogle af de nye konstellationer, siger Mads Thimmer.

Læs det store tema om fremtidens fødevarer i den nye udgave af Agrar+, som nu kan hentes i App Store. Læs mere på www.agrar-plus.dk.