Det er blevet lettere at være chauffør på AP Gyllevognen, som både er blevet mere kompakt og kraftigere.

Allerede for 13 år siden kunne det kraftigt overvejes, om det ikke var værd at lave en test på en AP Gyllevogn. For helt tilbage i 2007 præsenterede man nemlig Danfoss-styringen af gyllevognen, som på daværende tidspunkt var meget moderne med både joystick, farveskærm og programmerbare funktioner.

Selv her i 2020 er det stadig ret moderne, og netop nu passer det ret godt ind med en PowerGear-test af den røde gyllevogn fra Limfjordsøen Mors - for den er nemlig kommet i en X-line udgave.

X-line blev præsenteret på Agromek 2018, og i 2019 kom de første vogne ud og trille på de danske marker. X-line-serien strækker sig helt fra en 15 ton vogn, og helt op til topmodellen på 35 ton.

rich-media-1
AP gyllevogne producerer både vogne, nedfældere og slangebomme. Testen blev blandt andet udført hos Nr. Felding Maskinstation, som her kører med en 28 ton udgave med 30 meter slangebom.

Gyllevognsserien hedder GV X-line, og den 25 ton GV-model er den største i den lille serie, hvor det er dæk-diameteren, som adskiller vognene fra 25 ton og derunder. Den store serie med hjuldiameter på 38 tommer begynder ved 28 ton rumindhold og topper ved 35 ton rumindhold.

Vi har i denne test både gået i dybden med den treakslet GV25 med nedfælder, samt den treakslet GV28 med 30 meter AP slangebom.

Let og hurtig styring

Danfoss-styringen af gyllevogn har som nævnt allerede en del år på bagen, og det er både godt og skidt. Sammen med overgangen til X-line serien, så er der kommet et nyt joy-stick til styringen af gyllevognen, og i modsætningen til det tidligere joystick, så er der nu kommet flere knapper i joysticket, hvilket i praksis betyder, at alle funktioner klares fra joysticket. Det er ikke længere nødvendigt at starte fordelere eller ud- og indklapning af anti-dryp på slangebommen, eller hævning af forreste aksel fra terminalen - det hele kan klares fra joysticket.

Joysticket ligger i øvrigt rigtig godt i hånden - men det gjorde den tidligere faktisk også.

rich-media-2
Styringen af X-line gyllevogns-serien sker med et nyt joystick, og samme velkendte Danfoss-terminal, som man også brugte på den tidligere AP-gyllevognsgeneration.

Sammenspillet mellem joystick og terminal fungerer fantastisk, og man kan bestemt ikke mærke, at terminalen er 13 år gammel.

Hvis man bliver i tvivl om, hvilke knapper der mon skal bruges til udskud på fyldetårnet, til udklap af den drypfrie bom eller lignende - så kan terminalen informere om det. Der kan kaldes en hjælpe-menu frem på skærmen, og det er faktisk her, at styringen afslører, at det er 13 år gammel.

For man skal ind i en undermenu for at finde netop denne hjælpe-menu, som man måske burde have til at sidde i en genvejsknap.

Det er naturligvis ikke noget den erfarne AP-chauffør nogensinde skal bruge, men hvis der indimellem skal en afløser af sted med gyllevognen, så ville det være en meget stor hjælp.

rich-media-3
Terminalen har en hjælpemode, så de knap så erfarne gyllevognschauffører kan få hjælp til navigationen i gyllevognens mange funktioner.

Når der skal en uvant chauffør på gyllevognen, så ville det også være ønskeligt, at der var en mere tydelig indikation af vej- eller mark-tilstand. Lige nu er det en trykknap bag på joysticket, men for at undgå fejlbetjening, så burde det være en knap, man enten skubber sidevejs, eller på anden måde synliggør, hvilken tilstand gyllevognen befinder sig i netop nu.

Terminalen er ikke touch-følsom, og navigationen foregår med trykknapper, og det er ret let at finde rundt i terminalen.

Der sidder fire trykknapper på hver side af den otte tommer terminal, og udfra hver af de otte knapper vises det ret pædagogisk hvilke knapper, som aktivere hvilke funktioner.

Kørebillet delt op med information om den aktuelle fart, dosering, tankindhold, bredde på redskab, arealtæller samt status på omrøring af tanken.

rich-media-4
Overblikket fra terminalen over de funktioner man ser i mark-mode. Det eneste jeg virkelig savner, er en alarm, når gyllevognen er ved at køre tom.

Alt er, som det skal være, jeg savner blot én funktion: En advarselslyd, når gyllevognen er ved at køre tom. Den må AP Gyllevogne gerne tilføje snarest med en softwareopdatering. Jeg ved naturligvis godt, at udfordringen ligger i, at der ikke er lyd på den aktuelle terminal - men så var det måske på tide, at få det monteret.

Hurtigere læsning

På X-line serien er man gået fra otte til 10 tommer læsserør. Det skyldes, at man har fået monteret en ny form for PVG-styringen på vognen, som tillader større hydraulik-flow til blandt andet læssepumpen i tårnets ende, så læssetiden er reduceret på den nye GV-serie fra AP.

rich-media-5
Tiden ved gylletanken er reduceret på den nye X-line. Fylderøret er nemlig vokset fra otte til 10 tommer.

Fyldetårnet er desuden blevet mere kompakt. Det skyldes, at efterhånden som flere og flere vælger en gyllevogn på 38 tommer dæk, så skal der passes på totalhøjden. Totalhøjden er reduceret med 30 til 40 centimeter, og det ses blandt andet ved, at fyldeslangen sidder mere integreret, og derfor hænger den ikke længere på samme måde, som den gjorde før.

Fyldetårnet er alt i alt blevet langt meget mere strømlinet at kigge på. Indgangen fra fyldetårnet og ind i gyllevognen er også ændret, og ifølge AP, så betyder ændringen, at læssekapaciteten sammen med det større læsserør, og mere hydraulik til læssepumpen, er øget med 25 procent sammenlignet med de tidligere AP GV-vogne.

rich-media-6
Fyldetårnet er helt nyudviklet til X-line-serien, og har blandt andet fået hydraulisk udskud. Dog skal det inderste led løftes helt, for at løfte den over slangebommen, og det skal man lige være opmærksom på.

Under fyldningen er nålen, som indikere, hvor meget der i vognen er forsvundet helt. Nu foregår kontrollen af gyllevognens mængde fra terminalen, som i procent samt i kubikmeter viser indholdet i gyllevognen.

Mere nøjagtig dosering

På den tidligere GV-gyllevogns-serie fra AP, lukkede man for gyllen til afgangsrøret ved trevejshanen. På X-line serien sidder spadeventilen til lukning for gyllen helt henne bag på gyllevognen - og endda efter flowmåleren.

For det første har AP i mange kørt med flow-måleren placeret midt på afgangsrøret langs gyllevognen. Det er ikke en hel dum placering, da der på den måde ikke er knæk og afvigelser af flowet af gyllen.

Nu har man monteret en spadeventil efter flowmåleren, og på den måde sikrer man, at flowmåleren altid er helt fyldt med gylle, når der vendes rundt på forageret, eller når der lukkes for gyllen til fordeleren. Det skulle gerne give en mere præcis dosering allerede fra begyndelsen af tildelingen af gyllen.

rich-media-7
På den nye X-line har man monteret en spadeventil efter flowmåleren, og på den måde sikre man, at flowmåleren altid er helt fyldt med gylle, når der vendes rundt på forageret, eller når der lukkes for gyllen til fordeleren

Høje hjul

X-line serien er også blevet mere kraftig med en stærkere lift med kraftigere lejer, hvilket også gør sig gældende i både læsse- og aflæssepumpe.

På den 28 GV X-line vi har været afsted med, var der moneret seks 38 tommer hjul under gyllevognen.

At have så høj en hjuldiameter på gyllevognen er ganske unikt, og kun noget de færreste tilbyder. Det koster cirka 100.000 at opgradere til de højere hjul, men det har mange fordele, som jeg ser det.

rich-media-8
De 38 tommer høje dæk giver store fordele i marken. Dog skal man vælge en AP-gyllevogn på mindst 28 ton, for at få de høje hjul monteret. Dette skyldes, at gyllevognen stadig skal kunne lægge vægt over på traktoren.

For det første kan man genbruge de bagdæk fra én af bedriftens traktorer, som ikke længere er gode nok til at sidde på traktoren. For det andet får man en gyllevogn, som uden tvivl bære væsentligt bedre oppe, sammenlignet med en gyllevogn med 34 tommer dæk, eller det som er mindre.

{% image: 13 %}

Faktisk fortæller AP Gyllevogne, at efter man har lanceret de høje gyllevognsdæk, er salget af hjultræk næsten stoppet. Det siger en smule om potentialet i de høje dæk. Eneste minus er, at du mindst skal op i en 28 kubikmeter gyllevogn, for at få de høje dæk monteret, uden det ødelægger vægtfordelingen til traktoren.

rich-media-10
Til trods for den store størrelse, så føles gyllevogn ret snild at komme omkring med.

Plusser:

Alle funktioner i joystick

Stor hjuldiameter

Hurtig regulering af dosering på joystick

Enkel terminal

Lukning af gylle efter flowmåler

Minusser:

Ingen alarm når gyllevogn kører tom

Ingen tydelig angivelse af vej eller mark-tilstand

Høj bom, når der skal læsses gylle

Ved læsning kan der ikke navigeres rundt i computeren samtidigt

Listepriser

Basismaskine: 1.300.000 kr.

Pris på afprøvet maskine: 2.200.000 kr.

Uddrag af ekstra-udstyr:

800/70 x 38? Trelleborg hjul: 100.000 kr.

24-28-30 m. bom: 528.500 kr.

Muligt ekstraudstyr:

Hjultræk: 416.000 kr.

Tekniske specifikationer

Rumindhold, m3: 28

Aflæssepumpe-kapacitet m3/min: 18

Læssepumpe-kapacitet, m3/min: 12-14

Dækmontering: 800/70R38

Egenvægt, kg: 15.000

Løftekapacitet, kg: 8.500

Totallængde, m: 10,5

Højde, m: 3,99

Kommentar fra producenten:

Af Lars Nygaard, AP Gyllevogne:

AP Gyllevogne A/S har gennem årene lyttet til kunderne og løbende lavet ændringer og forbedringer, så vi hele tiden har fulgt udviklingen.

De seneste år, har vi samlet nogle ønsker fra kunder. Vi fik sat nogle streger på tegnebrættet og resultatet blev præsenteret på Agromek 2018 i form af den nye X-line model.

X-line modellerne er blevet taget rigtig godt imod, med positive tilbagemeldinger fra brugerne.

AP Gyllevogne A/S har også haft stor interesse og succes, med produktion af vogne som er udstyret med 800/70 x 38? hjul.

I starten producerede vi kun 28, 30 og 35 kubikmeter vogn monteret med 38? hjul. I sæsonen 2019 kom de første 20 m3. vogn i marken, med 800/70 x 38? hjul.

Med den store trædeflade og lille rulle modstand, er denne hjul montering meget god i lavbundsjord og våde marker.

En stor fordel er også at man kan komme i marken tidligt i foråret, uden at lave skader i marken. Det er selvfølgelig også en fordel i sletgræs, hvor man ikke har faste kørespor, da trædefladen er øget med ca. 40 procent og marktrykket er reduceret, med ca. 40% i forhold til almindelige 750/60 x 30,5? gyllevogns hjul.

rich-media-11
Slangebommene fra AP leveres helt op til 36 meter.