Grimme tilføjer navnet Platinum til det treakslede flagskib, som har fået flere opdateringer end blot et nyt design og navn.

Det treakslede roe-flagskib fra den tyske producent af roe- og kartoffeludstyr, Grimme, er blevet opdateret med blandt andet nyt navn, nyt design, ny kabine og en række mindre opdateringer rundt om på den 32 ton tunge optager.

Navnet er stadig Rexor, men efternavnet er nu blevet 6300 Platinum, og designet er blevet løftet med andre stafferinger, LED lys samt den nyeste førerkabine, som leveres fra Claas.

Motorrummet bestyres fortsat af Mercedes Benz, som nu har fået besøg af en 653 hestekræfter stærk motor, hvilket er 27 hestekræfter mere end forgængeren. Motoren opfylder Stage V-kravene og har et omdrejningsniveau mellem 1.150 og 1.500 motoromdrejninger.

Brændstoftanken rummer 1.300 liter samt en 130 liters AdBlue-tank.

rich-media-1
Med 653 hestekræfter, 40 kubikmeter tank, eller hvad der svarer til 30 ton roer, er der virkelig tale om et flagskib fra Grimme i den nye Rexor 6300 Platinum.

Flere roer ad gangen

Selve tanken på 45 kubikmeter eller 30 ton roer er samme størrelse som tidligere. Dog er design på forenden af tanken er ændret, for at skabe bedre udsyn til aflæsserelevatoren.

Roernes vej fra rouletterne til tanken er øget med 25 procent mere kapacitet. Det skyldes den 900 millimeter brede ringelevator, der har fået et andet design, så kæderne hænger mere og derved tager flere roer med fra rouletterne ad gangen.

rich-media-2
Kapaciteten på ringbåndet er blevet øget med 25 procent takket være det nye design på kæderne.

Der er fortsat tale om tre rouletter til rengøring af roerne, efter de har forladt optager-aggregatet, hvor diameteren er 1.700 millimeter på den forreste roulette, mens de følgende to rouletter har samme diameter på 1.500 millimeter.

Ringelevatoren afleverer desuden roerne på en mere skånsom måde i tanken, da der er kommet en ny gummimåtte, som ved tom tank bremser de første roer fra ringelevatoren, inden de når bunden af den 40 kubikmeter store tank.

Hele roen med ind

Grimme har i en årrække kørt med det såkaldte FM aftoppersystem, og det sidder også på denne maskine, som vi kigger nærmere på i denne Preview.

I stedet for de traditionelle knive til afskæring af roetoppe, så flår FM-bordet toppene af med to valser, som både er udstyret med stål- og gummislagler.

rich-media-3
FM aftopperbordet består af to valser, som med både gummislagler og stålslagler flår toppen af roen.

Det betyder, at der ikke kommer afskårede roer op i tanken på optageren, og sammen med oppelhjulene på optageren er der tale om en skånsom optagning. Faktisk kan man også vælge kitskær til Rexor, hvis man hellere vil have den fleksibilitet, som kitskærene kan give under optagningen fremfor oppelhjul.

rich-media-4
Sådan ser roen ud, efter FM bordet har flået toppen af roen. Grimme fortæller, at man forventer cirka tre procent mere sukker med på fabrikken ved denne metode frem for afskæring af toppen med kniv.

Men Grimme påpeger, at oppelhjul sammen med FM-bordet er interessant for at få mere sukker med på fabrikken. Vedligeholdet vil dog også være større på FM-bordet end det traditionelle aftopperbord.

Samlet kontrol

ErgoDrive kalder Grimme den nye kabine på optageren, som er udstyret med et luftaffjedret sæde. ErgoDrive henviser til kontrolsystemet af optageren, som foregår fra højre armlæn, hvor to CCI-terminaler sidder samlet til højre for armlænet, der desuden har genvejs-rullerknapper integreret i armlænet. Alle kameraer til overvågning og orientering sidder samlet ved højre A-stolpe.

rich-media-5
Kabinen er opdateret med den sidste nye Claas-kabine, hvor Grimme ErgoDrive er samlet i Grimmes eget design af højre armlæn.

Alle arbejdslys er desuden blevet erstattet med LED-lys som standard på Rexor 6300.

Kabinen er affjedret.

Store dæk

Venderadiussen for den 15,6 meter lange maskine er 7,5 meter målt i indercirklen, og hjulene, som bringer optageren rundt er som standard Michelin Cerexbibi.

I front er der monteret to 800/70 R38, mens de to midterste hjul er 1000/55 R38, og endelig sidder 900/60 R32 monteret bagerst.

rich-media-6
Venderadius for den 15,6 meter lange maskine er blot 7,5 meter målt i indercirklen.

Tekniske specifikationer

Motor: Mercedes Benz

Slagvolumen, l: 15,6

Effekt, kW/hk: 480/653

Transmission: Hydrostatisk

Antal rækker: 6

Rækkeafstande, cm: 45 / 50

Renseareal, m²: 11

Ringbåndbredde, mm: 900

Tankkapacitet, m³/T: 45 / 30

Aflæssebånd, bredde, mm: 1.800

Dækmontering, for: 800/70 R38

Dækmontering, bag: 1000/55 R32 og 900/60 R32

Vægt,kg: 32.000

Længde, m: 15,6

Bredde, m: 3,0 / 3,3

Transporthøjde, m: 4

rich-media-7
PowerGear-teamet kigger denne gang nærmere på Grimme Rexor 6300 Platinum.