Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Gummislagler sikrer høj topskæring
Agrifos og Gammeleje på det vestlige Lolland har til efteråret 2020 investeret en ret unik Holmer T4-40 selvkørende roeoptager. Bedrifterne arbejder sammen om roeoptagning, og at de har investeret i en 40 kubikmeter Holmer roeoptager, er der såmænd ikke noget unikt i - dem kører der efterhånden en del af i Danmark. Men der kører ikke mange med samme optagerbord, som hos Agrifos og Gammeleje: Som den første Holmer-optager i Danmark er den nemlig udstyret med gummislagler, som er monteret straks efter kitskærerne. Gummislaglerne bevæger sig sidevejs, for på den måde at klare afpudsning af de sidste blade fra den øverlig topskæring. For det er blevet nye tider for de danske sukkerroe-producenter, eftersom Nordic Sugar har besluttet at tage en større andel af sukkerroens top med ind på fabrikken.
- Som et forsøg på at skære toppen af helt øverligt, og derefter rengør roen for øvrige blade, blev der taget en beslutning om at prøve dette system af, og vi må sige, at det her efter 600 hektar bestemt ikke har skuffet, fortæller Jim Kolbjørn Petersen fra førersædet på den nye Holmer optager.
Mulighed for justering
Jim Kolbjørn Petersen er maskinfører hos Agrifos, som i sæson 2020 har 365 hektar med sukkerroer. Den nye optager kommer et godt stykke voer de 600 hektar, da man har et samarbejde om optagningen af Gammeleje Gods 300 hektar sukkerroer.
- Selv efter de 600 hektar er vi noget overrasket over slidtagen på gummislaglerne, jeg tror det i store træk kan køre i to sæsoner, vurderer han.
Christian Hellesøe er driftsleder hos Agrifos og han roser også konceptet, som tilmed kan vælges ikke at bruges på optageren:
- Vi kan kører gummislaglerne helt i top, så vi faktisk ikke behøver benytte dem på maskinen, hvis det ønskes. Men vi er ikke i tvivl om, at vi også vil have systemet på den næste roeoptager vi skal have.
Han fortæller, at man nu skærer roetoppen væsentligt højere end normalt, og at der især ved kørsel af roer til kule er et stort krav om, at alle blade fjernes inden lagring.
- Jo færre blade, jo mindre saftafløb ved en langtidslagring i kulen.
Stor dækmontering
Den nye optager er desuden blevet udstyret med ekstra brede dæk:
Fremfor de traditionelle 1.050 millimeter brede bagdæk, så sidder der 1.250 millimeter dæk på maskinens to bagerste aksler.
- De er valgt for at vi på den måde bliver mere skånsom i marken, og da vi har haft et usædvanligt tørt efterår her i 2020, så har dækkene heldigvis ikke kommet til sin fulde ret. Men der er ingen tvivl om, at de vil hjælpe i et vådt efterår, påpeger Jim Kolbjørn Petersen, som dog bemærker, at de brede dæk går en smule udover venderadiussen.
- Dækkene skal i hvert fald ikke være større på den nuværende maskines udformning, fortæller han.
Men der er i den grad også tale om nogle voksne dæk på optageren i dimissionen af 1250/50 R32.