JCB kan fejre 25 år med Fastrac-konceptet med lancering af den hidtil største Fastrac nogensinde.

I 1991 viste den engelsk maskinproducent, JCB, den første traktor klar til produktion, bygget efter konceptet, som JCB kalder for Fastrac.

Fastrac-konceptet betyder blandt andet, at der er tale om en traktor, hvor traktoren er bygget på ét fuldsvejset chassis, kabinen er placeret i midten, der er fuld affjedring på både for- og bagaksel, traktoren kan køre stærkt, og har derfor både skivebremser på samtlige fire hjul med ABS.

Nu er der gået 25 år, og JCB kan i jubilæumsåret vise producentens hidtil stærkeste traktor i Fastrac-programmet: den nye 8000-serie.

Vi har før omtalt traktoren på Maskinbladet, men nu er den officielt præsenteret, og forventes til Danmark i løbet af 2017.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Høje baghjul

Et af de gamle Fastrac-koncepter med fire lige store hjul blev brudt på den tidligere 8000-serie fra JCB, som toppede ved 310 hestekræfter. Den nye serie topper ved 348 hestekræfter, og her er forhjulene også mindre end baghjulene.

Men den store fordel er, at baghjulene dermed kan leveres i dimissionerne 900/50R42 med 2,05 meter diameter. Forhjuelene er 650/65R34 og samtlige hjul har uafhængig affjedring, skivebremser og ABS, som vi kender det fra de øvrige Fastrac-traktorer.

Ligesom på 4000-serien, så har den nye 8000-serie hydraulisk forbindelse mellem rat og hjul, og dermed kan traktoren kun kører 70 kilometer i timen maksimalt, hvor imod en Fastrac med mekanisk forbindelse til de styrende hjul kan i nogle lande kører op mod 80 kilometer i timen

Trinløs transmission

Som de øvrige Fastrac, leveres den nye 8000-serie med trinløs transmission, som leveres fra Agco. JCB har selv lavet den elektrisk styring, hvilket betyder, at transmissionen kan styres, som en powershift-gearkasse. Dette skyldes det amerikanske marked.

Selve bagtøjet med liften sidder ikke boltet direkte sammen med transmissionen, som man ser hos de øvrige konkurrenter, her sidder der kardanled mellem, så bagakslen kan affjedre frit i forhold til resten af chassiset.

Både for og bagaksel er affjedret, og det er den intelligente affjedring, som JCB også benyttede på den tidligere 8000-serie samt på 4000-serien.

Det betyder, at når der eksempelvis hænges en tung liftplov i traktorens liftarme, så tilpasser traktoren selv affjedringen efter, at vægtfordelingen mellem for og bagaksel bliver så optimal som muligt.

Liften i bag tager 10 ton, mens der kan lægges 1.600 kg bag kabinen, enten i form af vægte eller måske en tank til en sprøjte eller lignende.

Velkendt kabine

Akslerne kan køre med tre meter akselafstand til CTF (faste kørespor), uden at laste mindre. JCB har nemlig sat nogle ekstra stærke aksler på traktoren. Hydraulikpumpen leverer 180 liter i minuttet og har et lager på 130 liter til ekstern brug, der er op til fire fjernudtag bagpå traktoren, to foran, og naturligvis LS-udtag.

Kabinen er samme CommandPlus som JCB 4000-serien kører med, og dermed med samme terminal og joystick, som vi kender det fra lillebroren.

Motor fra Finland

Ligesom transmissionen, har JCB også hentet motoren fra Agco, og Agco Power motoren er på 8,4 liter, og overholder de nye Tier 4 Final med AdBlue-teknologi.

Den nye 8000-serie leveres i to modeller: 8290 samt 8330 med henholdsvis 280 og 335 hestekræfter nominelt, mens effekten stiger til 306 og 348 hestekræfter, når boost'en slår til. Momentet ligger på 1.310 newtonmeter i den mindste model, mens den største model yder 1.440 newtonmeter ved 1.500 motoromdrejninger.

Dieseltanken rummer 600 liter og 60 liter til AdBlue.