Maskinbladet, Tyskland

Til sæson 2017 opdaterer Claas 900-serien, hvor det på lang afstand er let at kende, at der er tale om en opdateret version. Det første som springer i øjnene er nemlig det nye design på finsnitteren, som minder om de mindre Jaguarer i 800-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At hastigheden på skærebordene kan sættes trinløst, tror jeg vil komme mange danske maskinstationer til gode i især majsen.

- Iwer Dall, produktchef, LMB Danmark

Let vedligehold

Det er dog især foran snitteren, at de største ændringer skal findes. Selve indføringen og snittecylinderen er identiske med den tidligere serie, men når chaufføren i fremtiden har slebet knivene og maskinen automatik lægger modskæret til, så vil bundsvøbet også stilles op mod knivcylinderen - helt automatisk.

- Dermed er det nu slut med at skulle justere bundsvøbet manuelt, fortæller Iwer Dall, produktchef for blandt andet de nye Jaguar-finsnittere hos den danske Claas-importør, LMB Danmark.

Desuden holdes modskæret nu i position under snittearbejdet med et stort hydraulisk tryk, som ifølge Claas betyder en mere ensartet snittekvalitet.

Trinløs justering

På den nye Jaguar-serie er der nu også mulighed for at justere hastigheden på eksempelvis majsbordet hydraulisk fra kabinen. De nye snittere kan nemlig leveres med tre forskellige frontkoblingsløsninger: hundrede procent mekanisk, hundrede procent hydraulisk samt en kombination.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kombinationen kan eksempelvis benyttes til helsædsbordene, som kræver så meget effekt at starte op, at vi nu kan starte det lige så langsomt op hydraulisk, og derefter overtager den mekaniske del, fortæller Roland Kaelin, Jaguar-specialist fra Claas.

Den hundrede procent hydrauliske hastighed på skærebordet giver den fordel, at hvis snittelængden ændres, så tilpasser system sig automatisk til de omdrejninger, som skærebordet køre med.

- At hastigheden på skærebordene kan sættes trinløst, tror jeg vil komme mange danske maskinstationer til gode i især majsen, hvor det kan være en fordel ved uens majsplanter, fortæller Iwer Dall.

Stærkere foraksel

Forakslen på den nye Jaguar 900-serien er blevet opdateret og gjort kraftigere. Eksempelvis er det nu tilladt fra fabrikkens side, at køre med tvillingehjul, og der er også kommet differentialespærre på forakslen. Desuden er transmissionen opdateret, så den nye serie kan køre op til 22 kilometer i timen i markgearet.

- På landevejen opnår den nye Jaguar-serie 40 kilometer i timen ved blot 1.300 motoromdrejninger, påpeger Roland Kaelin

Artiklen fortsætter efter annoncen

Slut med V8

Claas bibeholder modelnavnene fra den nuværende Jaguar-serie, og det betyder derfor også, at effekten er identisk. Serien strækker sig fra 462 til 884 hestekræfter i topmodellen: Jaguar 980. Der kom nye motorer i Jaguar-serien i efteråret 2015, og det betyder blandt andet, at det nu kun er de to største modeller i serien: 970 og 980, som leveres med en V8 motor fra MTU (Mercedes Benz). De øvrige modeller leveres med en seks cylindret MTU-motor på 12,8 liter i de to mindste modeller samt 15,6 i de to største. V8-motoreren i topmodellerne har en slagvolumen på 16 liter i 970 samt 24 liter i 980-modellen.

- Til trods for, at de stærke V8-motorer er røget ud i de mest populær danske modeller, har vi fået turbo-compound i modellerne, som skulle give det samme bundtræk som før, fortæller Iwer Dall.

Turbo-compound betyder, at turboen bruger den restenergi, som kommer fra turboens første turbine. Energien trækker mekanisk en turbine, som igen har et mekanisk træk med udveksling til krumtappen i motoren og trækker denne.

Fylder selv bag snitteren

Den nye Jaguar 900-serie udstyres nu også med automatisk fyldning af frakørselsvogne bagved snitteren. Det betyder, at når en ny mark lukkes op i eksempelvis majs og helsæd, så vil finsnitteren automatisk fylde vognen, som sidder i hitch-krogen, eller på traktoren, som kører efter finsnitteren på den første omgang.

Auto Fill Rear kaldes systemet, og ligesom det velkendte Auto Fill, så vælger chaufføren strategien for fyldning af vognene, med parameter som hvordan vognene skal læsses, og hvor hårdt de skal læsses.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Chaufføren i kabinen vil ikke kunne mærke den store forskel over til den nye model 900-serie, da armlæn og kørehåndtag er identisk med den nuværende Jaguar-serie.

Cmotion-håndtaget, som er kendt fra Claas-traktorer og mejetærskere, kan tilvælges på Jaguar-serien, ligesom dæktryksregulering fra fabrikken på samtlige fire hjul også høre til ekstraudstyret på den lysegrønne finsnitter, som vises på Agromek 2016.