Hos Michael West vejer den 500 hestes Fendt 24 ton ved vinterpløjningen - og det er faktisk nødvendigt for at overføre effekten.

Det kan umiddelbart se voldsomt ud, når man ser Michael Wests Fendt 1050 Vario komme kørende med den 10-furet Kuhnplov og har gang i vinterpløjningen med fire tvillinghjul med store hjulvægte i de inderste hjul, en stor frontvægt i frontliften samt en vægtklods i liftarmene i bag, inden ploven er monteret i den bagerste vægtklods.

Traktoren vejer total set 24 ton - men er det overhovedet nødvendigt med den voldsomme vægt?

I de gamle lærebøger har vi jo altid lært, at der skal 45 kg til at overføre én hestekraft

Michael West, Westager Nørager Landbrug.

Hvis man spørger Michael West er det tydeligt, at han er meget bevist om forholdet mellem vægt og hestekræfter, og det er netop årsagen til, at den 517 hestekræfter stærke Fendt 1050 skal veje 24 ton for at overføre de mange hestekræfter effektivt til jorden.

rich-media-1
Når traktoren kører med ploven, foregår det med tvillingehjul for og bag. Desuden er der 3.300 kg i frontliften, 1.250 kg i begge baghjul og allround-vægtklods bag.

45 kg pr hk

- I de gamle lærebøger har vi jo altid lært, at der skal 45 kg til at overføre én hestekraft, og skal det derfor lykkes at få overført 517 hestekræfter til jorden, så skal traktoren op og veje knap 24 ton, fortæller Michael West, som driver 1.050 hektar økologisk planteavl i WNL Økologi samt 70 hektar konventionelt landbrug i Westager Nørager Landbrug.

Traktoren blev i sin tid indkøbt til kørsel med en seks meter dybdeharve og den 10-furet plov, men da man på bedriften valgte at omlægge store dele til økologi, så blev harven hurtigt til overs.

- Til gengæld bruges traktoren nu blandt andet til gylleudbringning med en Samson PG II 35 samt en tre kubikmeters fronttank.

Michael West påpeger, at det ved især vinterpløjningen er nødvendigt med vægten for at man kan udnytte traktoren.

rich-media-2
Farven sort er valgt, da Michael ikke helt brød sig om den nye Fendt grønnefarve, som kom i forbindelsen med Fendt 1050?eren - og den sorte farve og de grå fælge tillader ret godt Michael.

Kun 40 procent foran

Vægt er dog ikke bare vægt, for tilfældig vægt hængt på traktoren giver ikke nødvendigvis den rigtige overførsel af effekten.

- En tommelfinger regel hedder 60/40 med 60 procent af vægten på bagakslen og 40 procent på forakslen. Og med en 3.300 kg's frontvægt, så skal vi tilsvarende havde vægt noget vægt bag på traktoren for at nå den rette vægtfordeling.

- Man kunne naturligvis også blot hænge mindre vægt foran traktoren - men så har vi jo problemet med, at vi ikke når den tilstrækkelige totalvægt for at overføre vægten til jorden, påpeger Michael West.

Derfor sidder der 1.250 kg i hvert baghjul i hjulvægt samt en vægtklods i traktorens liftarme på 2.000 kg.

- Der er tale om en allround vægtklods, hvor man dermed kan spænde ploven bag på igen i trepunktsliften bag på klodsen, fortæller Michael West.

rich-media-3
Allround-vægtklodsen bag gør det muligt at opnå den gyldne regel om 40 procent af vægten på forakslen og 60 procent på bagakslen. Klodsen vejer 2.000 kg.

Det kan lyde som en voldsom omgang med alt det ekstra vægt på Fendt 1050'eren, men Michael West fortæller, at prisen ikke er ret meget dyrere pr. hestekraft sammenlignet med en Fendt 939 Vario, som man også råder over på bedriften.

Lufttryksregulering

Foruden ekstra vægt er Fendt-traktoren også udstyret med VariGrip, som Fendt kalder det integrerede dæktryksreguleringssystem, hvor lufttrykket i for- og bagakslen kan ændres fra kabinen.

- Vi har også fået et anlæg monteret på vores gyllevogn, og det fungerer faktisk bedre på gyllevognen sammenlignet med traktoren forstået på den måde, at det er langt hurtigere på gyllevognen. Det gør ingenting, at det tager noget tid at regulere dæktrykket på traktoren, når den om morgenen køres i marken og hjem igen om aften - men hvis der kommer blandet mark- og vejtransport, så er systemet ikke hurtigt nok i sin nuværende form, påpeger Michael West.

The beast

Og så er der lige det med farven - at traktoren ikke kører rundt i de traditionelle grønne Fendt-farver, men derimod i sort og med grå fælge. Det skyldes et kundeønske:

- Lige da den nye Fendts grønne farve kom på markedet var jeg en smule modstander af den, og derfor valgte jeg at få traktoren leveret i sort, og den farve tiltaler mig virkelig, fortæller Michael West.

rich-media-4
Når traktoren ikke kører med den halvbugserede, 10-furede Kuhn-vendeplov, kører den gylle med en Samson PG II 35 og tre kubikmeters fronttank.