Lyt til artiklen:

Dobbelthjul med de dobbelte fordele

00:00
Hastighed: ???x
03:43

Klaus Nissen i det sønderjyske er i den grad full-line inden for håndteringen af kartofler, og til sæson 2021 har han udvidet med en lidt utraditionel hjulløsning til traktoren foran kartoffellæggeren.

- Indtil i år har vi kørt med en traditionel dækmontering på traktoren foran kartoffellæggeren, fortæller Klaus Nissen, som har kunne køre på jord som både har været og ikke været stenstrengelagt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Under halvdelen af det areal, vi kom over, var stenstrengelagt, men det er sådan set ligegyldigt for det efterfølgende arbejde, fortæller han og hentyder til, at der ikke er skade at se på kartoflerne efterfølgende.

- Vi kan ikke se, at kartoflerne tager skade på denne måde, og det hænger naturligvis sammen med, at langt størstedelen af det areal, vi kører på, er på let sandjord. Hvis man kører på lerjord, er det naturligvis en anden snak, og her er jeg ret overbevist om, at det er mest fornuftigt at køre med nogle smallere hjul og blive i bedene. Det giver dog også en stor fordel at have de brede hjul på, og trykke over et større areal, når vi kører, som vi gør.

rich-media-2
Klaus Nissen har drevet Nissens Kartoffelteknik i over 20 år nær Toftlund i det sønderjyske. Arkivfoto: Morten Damsgaard.

Dobbelthjul mellem rækkerne

Men til sæson 2021 er han kommet til at køre mere på ler-jord og et kunde-ønske for fremtiden var også en dæk-løsning, hvor der køres mellem rækkerne.

- Da dækkene stod for en udskiftning på traktoren foran læggeren, ville jeg tage hele springet, og få en gangbar løsning, hvor vi både kører mellem kartoffelrækkerne, og samtidigt har en større trædeflade end normalt, fortæller han.

- Med de specialfremstillede dobbelthjul har vi fået en løsning, der fungerer rigtig godt, fortæller Klaus Nissen, som også har monteret en lille hyppeplov i frontharven. Denne sikrer, at der laves et spor, som passer perfekt til de inderste hjul.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Løsningen hos Nissens Kartoffelteknik er en totalsporvidde på 3,2 meter på de yderste dæk, mens de inderste kører på 1,6 meter.

- Vi kører med 80 centimeter mellem hjulene, hvilket svare til, at vi træder mellem kartoffelkammene.

rich-media-4
- Vi kører med 80 centimeter mellem hjulene, hvilket svare til, at vi træder mellem kartoffelkammene. Foto: NDI.

Harven laver pladsen

Forrest på Claas Axion-traktoren har Klaus i flere år kørt med en lille harve, som sørger for at fordele jorden, så der er jord nok til kamformeren på læggeren.

- Harven skubber jorden ud i eventuelle hjulspor, så der samles jord nok til kamformeren, og det kan også være en fordel efter en stenstrengelægger, som indimellem godt kan glide en smule i bedet, og så kommer der hurtigt til at mangle jord til kamformeren.

- Lægningen foregår typisk med syv til ni kilometer i timen, så det er en ganske fornuftig hastighed med sættet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I det nye set-up med dobbelt hjulene, har Klaus monteret to hyppeplove på harve-rammen, som sikre plads til de inderste hjul, så de i stenstrengelagt jord kører i samme dybde, som det yderste hjulpar.

rich-media-6
I det nye set-up med dobbelt hjulene, har Klaus monteret to hyppeplove på harve-rammen, som sikre plads til de inderste hjul, så de i stenstrengelagt jord kører i samme dybde, som det yderste hjulpar. Foto: NDI.

En tendens i branchen

Det er NDI, som har leveret hjulløsingen til Klaus Nissen, og her har man over de senere år bemærket et øget behov blandt kartoffelavlerne for skånsomme hjulløsninger, der egner sig til de store maskiner og udstyr, som kartoffelproduktion i stor skala kræver.

- Vi har generelt oplevet en stigende interesse for hjulløsninger, der kan bruges i kombination med de store traktorer og største kartoffellæggere. Med kartoffelproduktioner, der bliver større og større ser vi, at mange avlere ønsker at opnå højere effektivitet uden øge belastningen på jorden og afgrøderne, fortæller Uffe Hansen, der er teknisk konsulent hos NDI.

- Med dobbelthjulsløsningen kombineret med VF-sprøjtedækket fra Alliance, som vi også kalder kartoffelhjul, er der ikke begrænsninger, selvom man vælger en stor maskine og de største kartoffellæggere. Man får en god trækkraft og kan køre mellem rækkerne med et lavt marktryk. Det giver en meget effektiv og skånsom kørsel i det begrænsede vindue, man kan have i så-sæsonen, og som kan være en udfordring, når man har en meget stor produktion, uddyber han.

rich-media-7
Det er NDI, som har leveret hjulløsingen til Klaus Nissen, og her har man over de senere år bemærket et øget behov blandt kartoffelavlerne for skånsomme hjulløsninger. Foto: NDI.