Med Tigo XR 100 rykker Lely op i den tunge ende, når det gælder snittervogne. XR 100 rummer, hvad der svarer til 100 kubikmeter ukomprimeret græs

Maskinbladet, Schweiz

Lely sætter næsen op efter noget stort - i hvert fald hvis man kigger på de to nye kombi-vogne, som den privatejede virksomhed har lanceret. Navnet er Lely Tigo XR 100 og XR 65, og den største af kombivognene er i stand til at rumme hvad der svarer til 100 kubikmeter ukomprimeret græs.

Da Lely for år tilbage købte Mengele-fabrikken og lancerede en række snittervogne, var der i høj grad blot tale om nye farver på vogne med en række år på bagen. Men det kan man ikke sige om de to nye snittervogne, der også kan bruges som frakørselsvogne.

De skiller sig foruden størrelsen ud ved at have en speciel forende, der hydraulisk kan vippes bagud og fremad efter behov. Det er første gang Lely fremstiller så stor en vogn, der lander i den helt tunge ende i kategorien af snittervogne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Selve DIN-målet på Tigo XR 100 er 54 kubikmeter, men da vognen løbende komprimerer materialet i vognen under snitning, kan den altså ifølge Lely rumme, hvad der svarer til 100 kubikmeter ukomprimeret græs. Tigo XR 65 tager, som navnet antyder, 65 kubikmeter.

Speciel forende giver ekstra plads

Kun få producenter laver snittervogne i den størrelse. Og Lely Tigo XR 100 skiller sig ifølge Lely ud ved at være en meter kortere end konkurrenterne. Løsningen er en hydraulisk regulerbar forende, der er med til at komprimere materialet og fylde vognen helt op hver gang.

Som udgangspunkt er forenden med sit lidt specielle design vippet bagud under det meste af fyldningen. På grund af designet er forenden i sig selv med til at komprimere materialet undervejs.

Det er også sensorer i forenden, der måler presset fra afgrøden. Når det bliver for stort aktiveres bundkæden, og læsset flyttes bagud.

Når vognen er fuld, vippes forenden fremad i to trin, så forenden på den måde fyldes helt op, og det er her, den ekstra kapacitet ligger gemt. Ved at vippe forenden i alt 80 grader er der helt præcist plads til seks kubikmeter ekstra i forenden af vognen.

Hvis afgrøden er våd eller på andre måder ?driller?, kan chaufføren manuelt frit vippe forenden lidt fremad under kørslen for at hindre pakning af materialet. Alternativt kan forenden vippes helt frem under kørslen. Den position bruges også, når vognen skal fungere som frakørselsvogn.

Ved aflæsning sættes der tryk på forenden igen, så den presser ind mod græsset. Det sker på samme tid, som bundkæden sættes i gang, og dermed hjælper forenden så at sige bundkæderne med at sætte gang i hele læsset. Selv vurderer Lely, at forenden tager 10 til 15 procent af den belastning, bundkæderne normalt udsættes for ved igangsætning.

- Det er rart, at vi nu har en snittervogn, der blander sig med de største på markedet i Danmark. Men at vi har en kortere vogn i forhold til vores konkurrenter på grund af den hydrauliske forende - det er det rigtig spændende i den nye vogn, fortæller Claus Nielsen, salgschef for Lely græsmaskiner i Sverige og Norge.

Bredere pickup

Selve snitterenheden på de nye vogne er kendt teknologi. Her er der ikke sket ændringer i forhold til hidtil, og derfor beholder de nye vogne også navnet Tigo ? ganske som Lelys andre snittervogne.

Men både pickup og rotoren er gjort 20 centimeter bredere, hvilket giver en arbejdsbredde på 2,0 meter. Gulvet i forenden på vognen er sænket, hvilket ifølge Lely skulle give et lavere effektforbrug.

Drivlinjen i vognene er ny. Og den er kraftig.

- Den er dimensioneret til traktorer med op til 450 hestekræfter. Så det er altså vogne, der er lavet til at kunne snitte græs i en fart, fremhæver Claus Nielsen.

Lely forventer at have de første vogne klar til salg i Danmark i 2013.