Lyt til artiklen:

Snart er det slut med CO2-neutral markedsføring

00:00
Hastighed: ???x
01:20

CO2-neutral er et populært ord når det kommer til markedsføring, og flere virksomheder markedsfører produkter som CO2-neutrale - nogle på baggrund af køb af klimakreditter. Det skal dog være slut, for der er nye regler fra EU på vej, det skriver Forbrugerrådet Tænk

Et ny direktiv, som skal styrke forbrugerne i den grønne omstilling indeholder nemlig et forbud mod at markedsføre sig som CO2-neutral, og det bliver taget godt imod hos Forbrugerrådet Tænk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er et godt skridt på vejen til at få ryddet op i det rod, der længe har været i nogle virksomheders grønne markedsføring. Vi håber, at det vil gøre det lettere for forbrugerne at gennemskue, hvilke produkter der rent faktisk er bedre end resten, når det kommer til klima og miljø, siger Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.'

Desuden indeholder direktivet, der træder i kraft i 2026, også et forbud mod hjemmelavede bæredygtighedsmærker og et forbud mod generelle påstande om at være "grøn", "miljøvenlig" eller lignende - med mindre at producenten kan dokumentere, at deres produkt er særligt godt for miljøet, skriver forbrugerrådet.