Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
ØL: Økologiens vækst er den højeste nogensinde
Flere danskere har i 2020 lagt økologi i indkøbsvognen, og vi bruger også flere penge på fødevarer mærket med det røde ø. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Statistik udgiver i dag. Salget af økologiske fødevarer er på kun et år steget med knap to milliarder kroner, så den samlede omsætning går fra 14,1 mia. kr. i 2019 til 16 mia. kr. i 2020. Det er den største vækst i salget af økologiske fødevarer nogensinde.
Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.
- Først og fremmest skyldes væksten forbrugernes ønske om at spise mere bæredygtigt og købe fødevarer, der er produceret med tanke for dyrevelfærd og uden brug af syntetiske pesticider. Det er tydeligt, at corona-krisen har bidraget til danskernes øgede fokus på omsorg for både sig selv, sine nærmeste, dyr og natur, siger markedschef for detail, Henrik Hindborg, fra Økologisk Landsforening.
En analyse foretaget på baggrund af data fra dagligvarehandlen viser, at tre ud af fire danskere køber økologiske varer en gang om ugen. For blot få år siden var det kun hver anden.
- Vi har ikke tidligere oplevet, at forbrugerne har ændret så radikalt adfærd på så kort tid. Det er en naturlig konsekvens af den bevidsthed, som breder sig i befolkningen om, hvor stor betydning vores fødevarer har for vores velbefindende, natur, drikkevand og dyrevelfærd, siger han.
Tager man et nærmere kig på, hvad det er for varer, som vækster mest, er frugt og grønt øverst på hitlisten. Salget af økologiske bananer er mere end fordoblet på et år, som resultat af at en række detailkæder har udfaset salget af ikke-økologiske bananer i 2020 grundet ønske om at undgå de problematiske pesticider chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl. Generelt er salget af økologisk frugt og grønt steget med 21 pct. på et år med en omsætning på 5,8 mia. kr. Det er næsten tre gange større end omsætningen i 2015 på 2,0 mia. kr.
Derudover er varer som plantedrikke vokset med 39 pct., kål med 26 pct. og det seneste års store bagedille slår også igennem på salget af økologisk mel, som er vækstet med 28 pct.
- Mange nye forbrugere har taget økologien til sig, og det peger på, at vi i de kommende år også vil opleve stor vækst i salget af økologiske fødevarer. Det er et stærkt afsæt for Økologisk Landsforenings målsætning om 30 pct. økologi i 2030, siger Henrik Hindborg