Det finske, økologiske marked er nu for alvor begyndt at røre på sig. Særligt i og omkring hovedstaden Helsinki, hvor andelen af økologi nu udgør cirka fem procent i detailhandlen. Sammen med 13 danske, økologiske virksomheder er Landbrug & Fødevarer derfor i Finland på eksportfremstød.

Sarah C.S. Fuglsig, der er markedskonsulent i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, siger:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sidste år steg efterspørgslen på økologi med hele 13 procent Økologi er blevet et hverdagsvalg for mange finske forbrugere, der efterspørger bæredygtige, naturlige, nye og innovative fødevarer. Og her har de danske virksomheder virkelig noget at byde ind med.

De deltagende virksomheder som fx Friland, Aalbæk, Uhrenholt, Thise og Skare Food A/S skal på fremstødet både møde centrale aktører i detailsektoren og fra foodservice (dvs. restauranter, cafeer og storkøkkener, red.).

Stor efterspørgsel på økologi

De seneste fem år er salget af økologiske fødevarer steget med 50 procent i Finland og udgør nu omkring 310 millioner Euro. Selvom markedet endnu ikke er i nærheden af det danske eller svenske niveau, er der en stadig stigende efterspørgsel:

- Derfor har Landbrug & Fødevarer fokus på det finske marked, og vi forventer, at flere danske virksomheder inden for de næste år vil enten videreudvikle eller begynde at eksportere til Finland, siger Sarah C.S. Fuglsig.

Danmarks økologi eksport til Finland lå i 2016 på over 80 millioner kroner, og med en stigning på cirka 13 procent i salget af økologiske fødevarer sidste år er det finske marked for alvor ved at blive interessant for danske økologiske fødevareeksportører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På trods af, at markedet ikke har oplevet den vækst i økonomien, som har præget det øvrige Skandinavien, er det forholdsvis nemt at begynde eksport af fødevarer til landet, siger Sarah C.S. Fuglsig.

Blandt de deltagende virksomheder er Gasa Odense Frugt-Grønt Amba. Herfra siger Jørn Malte Rahn, der er salgskonsulent for eksport:

- De finske forbrugere foretrækker - ligesom de danske - nationalt frugt og grønt, men de kan ikke selv producere hele året på grund af det kolde klima. Derfor ser vi et vækstpotentiale i det finske marked, der har noget kortere sæsoner.

På eksportfremstødet deltager virksomhederne også på et foodservice-seminar, hvor både grossister og storkøkkener er samlet for at høre om udviklingen af økologi i den finske foodservice.