Maskinbladet, Østrig

Fra sæson 2016 begynder de første John Deere 7 og 8R-serie at komme til Danmark med opdaterede motorer. Det betyder blandt andet, at der nu skal fyldes AdBlue på traktorerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så længe det har været muligt, har vi forskånet vores bruger for AdBlue-tilsætningen, og holdt ved vores "Diesel Only"-koncept, men for at overholde Tier 4 Final eller Stage IV-kravene, så bliver vi nød til at få en SCR-katalysator på traktorerne, hvilket betyder, at der skal tilsættes AdBlue på de grønne John Deere-traktorer, fortæller Ruben Abejo, produktchef for 6R-traktorerne, som produceres på John Deeres traktorfabrik i Mainheim i det sydlige Tyskland.

Forhøjet tryk

John Deere 7310R har i 2014 og 2015 i Danmark blevet solgt med de nye PSS-motorer fra John Deere med Adblue.

Fra den traktor har John Deere høstede de første parktiske erfaringer med brugen af AdBlue.

- Vi forventer derfor et AdBlueforbrug på to til tre procent af dieselforbruget, hvor vores konkurrenter ligger på cirka 10 procent af brændstofforbruget. Det skyldes, at vi stadig kører 75 procent recirkulering af udstødningsgassen i motorrummet, påpeger Ruben Abejo.

Foruden at tilføje en SCR-katalysator i motorrummet, så har motorerne fået et højre indsprøjtningstryk på 2.500 bar, hvor de tidligere motorer lagde på 1.950 bar. Desuden er topstykket omdesignet, så der kommer et større overfladeareal til køling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtlige modeller i 7R og 8R-serien kører desuden med dobbelt turbo på de nye PSS-motorer fra John Deere.

Effekten og momentet er der ikke rørt ved, og topmodellen i 7R-serien er stadig 7310R med maksimalt 352 hestekræfter med boost, og topmodellen i 8R-serien er stadig 8370R med 420 hestekræfter med boost.

Dermed kører John Deere nu med nye motorer i 6R-, 7R og 8R-serien, som alle benytter SCR- (AdBlue) og EGR-(genbrug af udstødningsgas)teknologier.