Abonnementsartikel

Den prisbevidste 6M-serie fra John Deere passer godt ind på de fleste danske mælkeproducenter, som skal have en billigere frontlæssertraktor.

Med en kabine, som første gang blev præsenteret på John Deere 6020-serien, mekaniske hydraulikventiler og manuel gearkasse, så rammer den nye John Deere 6M-serie godt ind på bedriften, som skal have en billigere frontlæssertraktor end den mere avanceret 6R-serie.

6M er blevet opdateret til kommende sæson med blandt andet nye motorer og en udkoblingsfunktion i bremsepedalen, så traktoren automatisk kobler ud, når bremsen aktiveres. De nye traktorer kan leveres i 2016 - sammen med nye frontlæssere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye frontlæssere

John Deere præsenterer sammen med den nye 6M og den mere specificeret 6R-serien også en ny serie frontlæssere. Den nye frontlæsser-serie har fået navnet R.

Serien strækker sig over fem modeller med løftehøjder fra 3,9 til 4,5 meter og med løftekapacitet fra 1,9 til 2,5 ton. Frontlæsserserien afløser H-serien, og den nye serie løfter hele 10 procent mere end den tidligere.

Dette skyldes blandt andet et nydesignet Z-kinematic med nye drejepunkter på rammen og kraftigere bøsninger. Parelstyringen i den nye Z-kinematic er nu flyttet under frontlæsserammen for bedre udsyn, og der kan nu vælges ingeteret lys på frontlæsseren og hurtigt kobling til let af- og påmontering på traktoren.

Kraftigere 6M-serie

6M-serien topper nu med en ny topmodel, hvor 6195M med 206 hestekræfter bliver den nye storbror i den prisbeviste 6M-serie. Serien strækker sig derfor nu over otte modeller fra 110 hestekræfter på fire cylinder til 206 hestekræfter med boost på seks cylindre.

6155M er den mindste seks cylindrede model i serien, og samtlige modeller har fået AdBlue tilsætningen, som vil reagere med udstødningsgasserne i en SCR-katalysator.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med AdBlue-tilsætningen, så lever de nye motorer lever op til Tier 4 Final-kravene / Stage IV, og foruden den nye SCR-katalysator, så sidder der fortsat et DPF-filter, hvor sodpartikler brændes op med dieselolie. Et filter som stadig er nødvendigt, da John Deere fortsætter med EGR-teknologien på motorerne. EGR-teknologien betyder, at udstødningsgassen genbruges i motorrummet, og det skaber mere sod.

Desuden er der monteret to turboer i motorrummet på den nye 6M-serie.

Udkobling ved læssearbejdet

Førerkomforten er blevet opdateret på flere områder. Blandt andet er der kommet en mekanisk førerhus affjedring på den nye 6M-serie. Der kan stadig leveres affjedret foraksel.

En anden væsentlig komfortforbedring er, at det ikke længere er nødvendigt at træde koblingen ned ved eksempelvis frontlæssearbejdet.

Med den nye Command Quad Plus-transmission med 20x20 eller 24x24 gear, er der en autofunktion i bremsepedalerne, så når de aktiveres, så udkobler traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

6M-serien leveres med i alt seks forskellige transmissioner, som alle er gruppegear med powershift. Ønsker man en trinløs transmission, skal man op i 6R-serien.

Dog kan samtlige traktorer leveres med autostyring og ISO-BUS udtag til redskabsstyring.