På Agritechnica i 2001 blev en ny standard mellem elektriske enheder præsenteret for første gang. Standarden hedder ISO-11783, og blev hurtigt kendt under navnet ISO-BUS.

Mange maskinproducenter slog dengang fast, at ISO-BUS var fuldt implementeret i løbet af fem år. Formålet med ISO-BUS-løsningen var, at undgå mange terminaler i traktorens kabine til styring af både traktor, redskab, GPS og måske en række ekstra terminaler til brug af kamera og andre informationer. Desuden kan joystick og nogle af traktorens egne integrerede knapper benyttes igennem ISO-BUS-systemerne til styring af redskabet sammen med traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nogle traktorproducenter præsenterede terminaler, som var ISO-BUS kompatible, og nogle redskabsproducenter præsenterede terminaler, som var ISO-BUS kompatible. Problemet var blot, at ikke alle terminaler og enheder kunne snakke korrekt sammen.

- I startes skyldes det, at ISO-11783 normen ikke satte helt præcise standarder for løsningen af flere forskellige elektronisk informationer, fortæller Peter van der Vlugt, som er teamleder i AEF.

AEF står for Agriculture Electronic Foundation, og blev dannet i 2008. Foreningen blev dannet med det formål, at få ensrettet ISO-BUS løsningerne på tværs af alle producenter, og AEF blev grundlagt af John Deere, Claas, CNH, AGCO, Kverneland, Pöttinger og Grimme. I dag er der 173 medlemmer, og stort set alle større maskinproducenter i Europa er med i AEF.

Kontrollér din maskine

Men selv efter flere år med ensretning af ISO-BUS-normen, så findes der nu så mange forskellige softwareopdateringer til både traktor, redskab og terminal, hvis den kommer fra en tredje part, at det ikke er givet, at selvom traktoren og redskabet er ISO-BUS kompatibel, at de kan snakke sammen.

AEF har dog til sæson 2015 lanceret en ISO-BUS database, så du kan få oplyst, om netop den traktor og det redskab, som du påtænker at anskaffe, kan snakke sammen over ISO-BUS.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På siden www.aef-isobus-database.org ligger en database over samtlige AEF medlemmers traktorer, redskaber og terminaler. Der er gratis adgang til databasen, og i databasen kan du vælge netop den traktor og det redskab, som måske står på din bedrift, eller som du påtænker at købe. Databasen kan med det samme fortælle, om maskinerne kan snakke sammen, og fortælle, hvilken software som skal installeres, før det kan lade sig gøre.

- Nogle maskinkombinationer kan kun tale sammen igennem en tredje ISO-BUS-kompatibel terminal, men det vil være nogle maskiner af ældre dato, der ikke længere laves softwareopdateringer til, fortæller Peter van der Vlugt.

Han fortæller, at databasen kan bruges af alle, og han håber, at både maskinforretninger, landmænd og maskinstationer får noget ud af databasen:

- Nu skal det gerne være slut med, at en maskine leveres, og efterfølgende kan redskab og traktor ikke tale sammen, måske fordi maskinforretningen ikke er klar over software-forskellene på redskaberne.

- Ofte kan det også være et problem, hvis eksempelvis en Amazone trailersprøjte ikke kan køre ISO-BUS på en New Holland-traktor, hvis der køres igennem en Kverneland ISO-BUS-terminal. Pludselig kan det være tre forskellige maskinforretninger i billedet - og hvor ligger fejlen? Det kan databasen give svar på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tovejs kommunikation

Databasen har tovejs kommunikation, som betyder, hvis maskinforretningen måske opdager en fejl mellem to ISO-BUS-enheder, som egentligt burde kunne snakke sammen, men måske ikke er i stand til det, så kan der meldes tilbage til AEF om udfordringen.

- Vi holder konstant øje med databasen, og opdaterer den løbende, efterhånden som der kommer nye traktormodeller og redskaber på markedet, og samtidigt sørger vi for opdateringer til de enkelte producenter og deres software, hvis der eksempelvis viser sig en udfordring mellem to redskaber i eksempelvis Polen eller Danmark.

Trådløs i fremtiden

AEF kunne på den franske maskinudstilling, Sima 2015 i februar i Paris, modtage en innovationspris for den nye database.

Samtidigt kunne AEF på Sima fortælle, at der i øjeblikket arbejdes med trådløse ISO-BUS løsninger mellem redskab og traktor.

- Efterhånden som vi får mere og mere styr på en ensretning af informationerne i ISO-BUS standarderne, så skal vi også sørge for at få fremtidens løsninger med i standarderne, påpeger Peter van der Vlugt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor arbejdes der i forbindelsen mellem redskab og traktor, hvor traktoren trækker redskabet hundred procent elektronisk uden brug af hydraulik og PTO-kraft. Desuden arbejdes der også med løsninger, hvor systemerne arbejder sammen trådløst.

- Den trådløse løsning afprøves faktisk i øjeblikket, og ideen bag denne løsning er, at eksempelvis to gyllevogne og traktorer, kan snakke sammen trådløst. Chauffør på gyllevogn A kan se, hvor langt chauffør på gyllevogn B er kommet, hvor han er kommet til, og kører lige nu. Det samme kan maskinstationsejeren hjemme på kontoret, som samtidigt har kontakt til en drone, der måske ser efter ukrudt i en nabomark. Denne realtime kommunikation forventer vi meget snart på markedet, og det giver eksempelvis maskinstationsejeren god kontrol over samtlige redskaber - uanset traktormærke og GPS-løsning.