Maskinbladet, Tyskland.

To motorer i snitteren er yt - én enkelt MAN i motorrummet er nyt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sådan beskriver man bedst, hvad tyske Claas har valgt at gøre fra næste år. Koncernen fjerner de dobbelte sekscylindrede Mercedes-Benz-motorer i de to største modeller i Jaguar-serien af selvkørende finsnittere, Jaguar 970 og Jaguar 980, og erstatter dem med en enkelt én af slagsen fra MAN.

 Det er ikke så meget effekten, Claas går på kompromis med – for en V12 MAN i Jaguar 980 anno 2012 vil yde 884 hestekræfter, mens den lidt mindre Jaguar 970 får en V8 ligeledes fra Man med 775 hestekræfter. Valget sker helt konsekvent fordi Claas på den måde kan undgå de strenge emissionskrav.

- Motorer på over 560 kilowatt har ikke de samme strenge krav til udstødningsgassen, som motorer under 560 kilowatt. Ved at have to små motorer vil begge motorer skulle leve op til de såkaldte Tier/Stage-krav, men ved at have én motor over 560 kilowatt slipper vi for disse krav. Det er hele humlen i skiftet, forklarer en produktspecialist hos Claas.

Han forklarer ligeledes, at Mercedes-Benz på nuværende tidspunkt ikke har en motor, der kan passe ind som ”single motor” i de store modeller i Jaguar-serien og matche Claas’ krav på de store snittere. Derfor er valget indtil videre faldet på MAN.

Tyske Krone, der ligeledes producerer selvkørende finsnittere, foretog sidste år samme manøvre på de modeller af snittere, der kørte med to motorer – ligeledes til fordel for nye motorer fra MAN.

Artiklen fortsætter efter annoncen

10 trin på effekt-stigen

Claas har hidtil slået på, at de to modeller med to motorer har kunnet nøjes med at køre med én motor ved lette opgaver og på den måde spare brændstof. Den salgstale kan virksomheden ikke bruge på de nye modeller. Men det er slet ikke nødvendigt.

MAN-motoren er så sofistikeret, at den helt automatisk justerer antallet af hestekræfter ud fra behovet – hvilket er en helt ny måde at styre tingene på.

- Helt konkret har motoren 10 effekttrin. Det optimale omdrejningstal er 1.800 motoromdrejninger, men så snart motoren kommer under dette tal – for eksempel hvis mængden af materiale vokser, registrerer motorstyringen dette og skruer op for ydelsen på motoren i trin fra 1 til 10. På den måde har vi en motor, der går fra et lavt antal hestekræfter til maksimale 884 af slagsen på Jaguar 980, når der er brug for dem, forklarer medarbejderen hos Claas.

Så snart belastningen falder igen, regulerer motorstyringen ydelsen ned igen, så maskinen belastes, og motoren falder til et brændstoføkonomisk optimalt punkt på 1.800 omdrejninger.

Systemet hedder Dynamic Power og vil blive vist første gang på Agritechnica til november. Her vil gæster også kunne opleve snitter nummer 30.000 fra fabrikken. Det er en speciel jubilæums-model, der kun kommer i dette ene specielle eksemplar.