Den nye bom fra Hardi er først og fremmest tiltænkt Commander 6600 og den nye store selvkørende Saritor 5000. Bommen tilbydes foreløbig i bredder på 36 til 42 meter. Men designet af bommen vil også komme til at slå igennem på mindre bomme, efterhånden som programmet bliver fornyet i de kommende år.

Terra Force er navnet på den nye bom, som er opbygget over et DynamicCenter, hvor føreren fra kabinen har mulighed for at indstille bommens karakteristika.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Indstillingen spænder fra, at bommen er pendulophængt og til det velkendte trapezophæng. De mellemliggende indstillinger er kombinationer af de to former for ophæng. Under forhold som blandet andet sidehæld og ujævnheder har de to former for ophæng hver deres fordele.

- I DynamicCenter har vi indbygget alle fordele, og med et let tryk på den nye 12,1 tommer HC 9500 touch screen er det let for føreren at indstille og optimere bommens stabilitet, forklarer Peter Frederiksen, vicepræsident, Hardi International A/S.

For at forbedre stabiliteten på bommen låser et hydraulisk system sidefløjene sammen med den inderste del af bommen.

Automatisk bomhøjde

Som alternativ til DynamicCenter kan den nye bom udstyres med AutoTerrain fuldautomatisk bomkontrol. Ud over at holde en ensartet bomhøjde over afgrøden registrerer AutoTerrain også de kræfter, der påvirker bommen og som kan give svingninger i bommen.

Systemet foretager automatisk en pro-aktiv korrektion på bommen og forhindrer derved, at kræfterne udvikler sig til svingninger i bommen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stabiliteten i bommen giver mulighed for at forøge arbejdshastigheden - og specielt på den selvkørende Saritor 5000 vil en hastighed på 30-32 kilometer i timen ikke være ualmindelig. Derfor er væskesystemet på den nye bom opdateret til det nye T25 system, hvor tallet henviser til dimensionen på dyserørene.

Ny sprøjte til de store arealer

Den nye bom er testet i Australien, og det er også blandt andet til det marked, at Hardi har udviklet den nye selvkørende Saritor 5000.

Maskinen er luftaffjedret og kan leveres med sprøjtebomme på op til 42 meter. Med Hardi VariTrack kan føreren under arbejdet variere sporvidden fra tre til fire meter.

- Sprøjten er først og fremmest designet til markederne i eksempelvis Australien, Nordamerika, Syd Afrika og Ukraine. Maskinen arbejder med op til 35 kilometer i timen i marken og har en transporthastighed på 50 kilometer i timen, forklarer Peter Dahl.

Saritor har en bred kabine med to sæder og drives af en 275 hestes Cummins-motor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny kabine på Alpha

Til det europæiske marked introducerer Hardi en opdateret udgave af den selvkørende Alpha, som får tilnavnet evo.

Sprøjten har tekniske forbedringer på blandt andet transmissionen og hjulophænget, men den mest markante forbedring er en ny kabine.

- Kabinen har kun tre stolper, hvoraf den ene er placeret bag ved føreren. Da glasset samtidig er limet i, får føreren stort set 360 graders uhindret udsyn fra kabinen, siger Peter Dahl og tilføjer:

- Begge de selvkørende sprøjter betjenes fra SprayCenter-konsollen, der er integreret i sædets højre armlæn. Indstillinger af sprøjterne foretages på den nye 12,4 tommer HC 9500 touch screen spray controller.