Trelleborg viser sammen med Dana på Agritechnica et nyt integeret lufttryksreguleringsystem.

CTIS + Inside hedder det nye integeret lufttryksreguleringsystem fra Trelleborg og Dana, som på Agritechnica 2019 får officiel premiere.

Der bliver tale om et system, som er integeret i traktorens inderfælge. I hvert hjul sidder der en såkaldt roterne ventil fra Trelleborg, som er monteret på inderfælgen på både for- og bagaksel.

- Der er tale om et fuldt integeret system, hvor der ikke er rørføringer og slanger monteret uden på hjulene, fortæller Piero Mancinelli, udviklingschef hos Trelleborg for landbrugsdæk og skovdæk.

Og det er netop her Dana kommer ind i billedet. Dana er producent af blandt andet hjulaksler, og de har udviklet forbindelsen mellem luftslangerne og ventilen i fælgene. Desuden er en fælles ventilblok til styringen af luften også fra Dana, mens Trelleborg leverer software-delen, som fortæller den fælles ventil, hvor meget luft der skal i hvert hjul.

rich-media-1
Her ses komponenterne i systemet. Grafik: Trelleborg.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Forholdsvis hurtigt

Trelleborg fortæller, at dæktrykket kan reguleres forholdsvis hurtigt med 0,33 bar i minuttet både den ene og den anden vej. Der er dog ingen oplysninger, hvilket dækstørrelse der her er tale om.

Desuden er man ogs forholdsvis hurtigt på markedet med teknologien:

- Vores ambition er at gøre det nye system tilgængelig på nye traktorer og maskiner inden udgangen af 2020. Derefter bliver anden, at få løsningen tilgængelig for eftermarkedet, som et eftermonteringssystem, fortæller Piero Mancinelli.

rich-media-2
Software-mæssigt, så vil Trelleborg gøre det let for chuafføren, og faktisk lave systemet 100 procent automatisk, så der ikke sker chaufførfejl. Illustration: Trelleborg.

Selvtænkende

Mens Dana leverer størstedelen af hardware-delen til det nye system, så leverer Trelleborg software-delen i form af en udvidelse af deres i forvejen kendte TLC-app til telefonen.

Trelleborg fortæller, at det er planen, at systemet selv ved hvilket lufttryk der skal benyttes, og dermed kan chaufføren ikke komem galt afsted ved at køre med for lidt lufttryk.

{% image: 4 %}