Økologisk Landsforening inviterer til tre uddannelsesdage for landmænd, hvor der er fokus på, hvordan man udvikler direkte salg.

Forbrugerne efterspørger fortsat lokale fødevarer, men det kan være svært at komme i gang og fastholde det lokale og direkte salg. Det har Økologisk Landsforening løsningen på.

De står nemlig klar med tre uddannelses- og netværksdage, der kan ruste økologiske landmænd og mikroproducenter til direkte salg via stalddør, gårdbutik eller web.

Landmænd får hjælp til at agere købmænd

De tre uddannelsesdage finder sted i januar og februar og vil byde på en kombination af foredrag, workshops og erfarings- og vidensdeling.

- Gårdbutikkernes roller er ændret meget i løbet af de seneste fire-fem år, fordi supermarkederne får et bredere og bredere økologisk sortiment. Og den udvikling fortsætter. Men gårdbutikkerne kan stadig noget, som supermarkederne ikke kan, og som forbrugerne efterspørger. De kan levere en transparens og en historie og adskiller sig stadig med varer som for eksempel helt friske grøntsager, anderledes kåltyper og kødudskæringer, siger chefkonsulent i Økologisk Landsforening, Birgitte Jørgensen, og fortsætter:

- Men det er vigtigt, at landmændene er bevidste om, hvilken rolle gårdbutikkerne spiller, hvad kunderne forventer og hvordan potentialet udnyttes. De skal ikke længere blot agere som landmænd, men også som professionelle købmænd og kommunikatører. Og det efterspørger de viden om, hvordan de håndterer. Derfor arrangerer vi disse uddannelses- og netværksdage for producenterne.

Aktiviteterne gennemføres med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug, og der er begrænsede antal pladser, som tildeles efter først til mølle princippet.