Lyt til artiklen:

Økologien rammer samme niveau som rekordår

00:00
Hastighed: ???x
02:33

Efter 2020, hvor salg af økologiske varer slog alle rekorder, købte forbrugerne økologiske varer på samme niveau i 2021.

I 2021 blev der omsat for 16 milliarder kroner på økologiske varer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

- Det er helt forventeligt og ret pænt, at væksten stabiliserede sig oven på så stort et hop. Økologien er robust og forbrugerne vælger stadig rene fødevarer, dyrevelfærd, rent grundvand og biodiversitet til, siger Birgitte Jørgensen, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Økologisk frugt og grønt fortsat i vækst

Frugt og grønt er den største økologiske varegruppe med en omsætning på 6 milliarder kroner og udgør dermed 37 procent af det økologiske salg i 2021. Væksten fra 2020 til 2021 er på 2,2 pct.

- Vi glæder os over, at frugt og grønt stadig er i vækst. Det er helt i tråd med Økologisk Landsforenings mål om mere økologisk grønt på tallerkenen og den grønne omstilling, som vi kæmper for, siger hun.

Forbrugerne prioriterer i 2022

Økologisk Landsforening forudser, at også 2022 bliver et usædvanligt år. De stigende fødevarepriser, som følge af inflation, presser salget af både konventionelle og økologiske fødevarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De foreløbige meldinger fra detailhandlen tyder på, at det økologiske salg også er påvirket. Men vi ser, at forbrugerne fortsat ønsker at holde fast i økologien og økologiens værdier. Når forbrugerne først har valgt at købe rene fødevarer til deres familie, så holder de fast. Nogle skifter til et billigere mærke, handler mere i discount eller skærer ned på luksus, siger Birgitte Jørgensen og understreger, at økologiske kerneforbrugere typisk træffer deres fødevarevalg ud fra andre kriterier end pris.

- For dem handler det om værdier og gennem deres forbrug at være med til at sikre et bæredygtigt fødevaresystem. Økologien har et stærkt fundament, som kan klare sig igennem kriser. Det har vi set tidligere. Og der er ingen tvivl om, at forbrugerne både nu og på den anden side af krisen, vil støtte et fødevaresystem, som arbejder under hensyn til klima, drikkevand, dyrevelfærd og biodiversitet, siger Birgitte Jørgensen.