De europæiske maskinhandlere har endnu en gang givet karakterer til deres traktormærkers nationale importører.

Flere end 1.100 maskinhandlere fra syv lande - heraf 108 danske - har igen i 2013 bedømt deres traktormærker eller deres nationale importører på en række parametre. Det er sket i en undersøgelse, som den internationakle maskinhandlerorganisation Climmar endnu en gang har gennemført i flere af organisationens medlemslande.

I evalueringen af undersøgelsen har Climmar rangordnet de enkelte mærker inden for de enkelte parametre, og resultatet viser, at ingen mærker formår at holde førstepladsen på alle parametre, hverken når man ser på gennemsnitsresultatet for hele Europa eller når man ser på rangordenen fra land til land.

Men det mærke, som hyppigst optræder på ranglistens førsteplads er Fendt, som også vinder ud fra en gennemsnitsbetragtning - endda med en karaktermargin på et helt point ned til Claas på andenpladsen. På de efterfølgende pladser følge Claas med McCormick og John Deree marginalt efter.

Forskelle mellem lande

Ranglisten er meget forskellig fra land til land, og man kan derfor konkludere, at maskinhandlernes bedømmelsen af de enkelte mærker er meget afhængig af, hvilket land man ser på.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Således holder Fendts gennemsnitlige førsteplads kun i Danmark, Tyskland og Frankrig, mens John Deere indtager førstepladsen i Holland, og Deutz-Fahr indtager førstepladen i Polen. I Storbritannien er det JCB, som får den højeste bedømmelse af forhandlerne, og i undersøgelsens sidste land, Schweitz, er det mærket Reform, som løber med førstepladsen foran Case IH.

Undersøgelsen viser også, hvordan de enkelte mærker har bevæget sig i opadgående eller nedadgående retning på ranglisten i forhold til tidligere år.

Nogle parametre viser en meget lille spredning i maskinhandlernes karaktergivning, mens andre parametre for alvor skiller mærkerne.

Stor spredning

Størst spredning er der i spørgsmålene om respekt for forhandlerens selvstændighed og spørgsmålet om fleksibilitet i forhold til at forhandle salgsmål.

I begge spørgsmål er spredningen hele 5,5 karakterer med McCormick som topscorer og John Deere nederst.

I spørgsmålet om træning og oplæring er der derimod kun 2,2 point mellem top og bund. Her indtager Fendt førerpositionen med Deutz-Fahr i bunden.

Eksemplerne viser, at det er svært at tegne et entydigt billede af, hvem forhandlerne vurderer som de bedste samarbejdspartnere. Men det er ifølge Climmar heller ikke formålet med undersøgelsen at bruge resultatet til at dunke nogle mærker i hovedet eller at give andre billig PR.

Internt værktøj

Undersøgelsen har været gennemført i flere år, og resultaterne blev tidligere kun brugt som et internt værktøj i branchen til at forbedre samarbejdet imellem parterne, men de seneste år er undersøgelsens resultater blevet offentliggjort.

Pas på med tolkning

Præsidenten for Climmar, franskemanden Alain Dousset, understreger, at man ikke skal overfortolke karaktergivningen, og at man skal passe på med at lægge for meget vægt på det enkelte mærkes placering på ranglisterne.

Alain Dousset fremlagde undersøgelsens resuItater på Agritechnica og benyttede anledningen til at forklare, at undersøgelsen først og fremmes skal bruges til at indgå i en dialog mellem forhandlere og importører.

Climar er repræsenteret i 16 lande og repræsenterer næsten 21.400 forhandlere, der i alt beskæftiger 220.000 medarbejdere.