Lyt til artiklen:

Volvo Penta følger Karl Kuhns kald

00:00
Hastighed: ???x
01:44

Kuhns autonome satsning Karl er spækket med elektronik og high-tech-løsninger. Men selv om drivlinjen er forberedt til ren elektrisk drift, så har Karl til at starte med en motor til at levere strøm til drivlinjen.

Den motor er velkendt teknologi i form af Volvo Pentas D5 fire-cylindrede rækkemotor. Det skriver Volvo Penta i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Svenskerne har siden 2016 været partnere med Kuhn og har lagt motorer i en række af Artecs selvkørende sprøjter, hvorfor Kuhn valgte at udvide samarbejdet til Karl Kuhn.

- Som en motor-partner fremfor bare motor-leverandør, har vi allerede i de tidlige faser for to år siden leveret input i projektet, siger Benjamin Deysieux, der er ingeniør hos Volvo Penta og tilføjer:

- Valget skyldes både, at D5-motroren allerede har succes i Artec-sprøjterne, men også at de 5,13 liters slagvolumen fra fire store cylindre kan åbne for ydelser op til 238 hestekræfter. I dag giver motoren 172 heste med rigeligt kraft og moment ved lave omdrejninger. Men i og med prototypen kan blive tungere, har vi rigeligt mulighed for at levere flere kræfter på samme installation.

Motoren er i Karl monteret centralt og lavt, og det giver fordele i forhold til marktryk samt tyngdepunkt for den autonome enhed. Marktrykket reduceres desuden yderligere af bælterne, der er elektrisk drevne.

Maskinbladet så nærmere på Karl Kuhn på Agritechnica. Det kan du læse mere om herunder.

Karl Kuhn styres af redskaberne

Se også:

Karl Kuhn styres af redskaberne