Lyt til artiklen:

Karl Kuhn styres af redskaberne

00:00
Hastighed: ???x
02:37

Det var ikke meget af Karl, som Kuhn ønskede at vise til pressen i sommeren 2023, hvor vi første gang hørte om Karl. Men nu har vi fået syn for sagn på Agritechnica, hvor Karl blev afsløret på Kuhns stand.

Der er tale om en autonom redskabsbærer - og dét vidste vi godt. Men at den er elektrisk drevet er nyt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Karl er udstyret med en firecylindret dieselmotor, som leverer energi til en generator. Hele drivlinjen i Karl er nemlig elektrisk. Den elektriske drivlinje har flere årsager, men den ene er, at man ønsker at være klar når udviklingen har batterier eller andre former for generatorer klar. Til den tid vil man allerede have drivlinjen på plads, så bare motoren skal skiftes.

Der er naturligvis hydraulik på liften, idet elektriske cylindre har tendens til at være lidt langsommere, fortæller de hos Kuhn.

Men når det kommer til redskaberne, som Karl kan bruge, er der igen tale om elektrisk drivlinje og elektriske cylindre. Det skyldes ifølge den franske producent, at det elektriske system er mere fintfølende og nemmere at holde styr på. Og det er vigtigt, for dynamikken i Karl er som dynamikken på en helt almindelig traktor.

rich-media-2
Udstødningen er ikke nødvendigvis at finde på alle Karle fremover. Men for nu er generatoren en dieselmotor. Foto: Theis Meilby Eriksen

Styres af redskabet

Kuhn er først og fremmest redskabsproducent, og derfor var det også varslet, at Karl ville tage udgangspunkt i redskabet. Det fungerer i sin enkelthed ved, at en række sensorer på redskabet konstant sender inputs tilbage til Karl om dybde, hastighed og arbejdskvalitet.

Det holder Karl op mod det forudindstillede ønske, som landmanden har til arbejdet og retter herefter ind. På mange måder den samme dynamik det foregår, når man som landmand ser og mærker redskabet, forholder sig til terminalerne i kabinen og derefter justerer kørslen ind så arbejdet bliver som man vil have det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Karl Kuhn er endnu ikke klar på markedet, men er nu så langt med testkørsler, at konceptet og funktionaliteten er på plads. Tanken fra Kuhn er, at mindre bedrifter kan nøjes med én Karl, og efterhånden som bedrifterne bliver større, vil man så have en flåde af Karle, ligesom i de gode gamle dage. Dog uden karlekammer, da en lade skulle være alt rigeligt til de her karle.

Og så var der lige navnet Karl. Hvor egentlig det? Fordi det lyder godt, og så starter det med K, og det kunne de godt lide hos Kuhn.

rich-media-4
Redskaberne har elektriske cylindre og sensorer, og fortæller hele tiden Karl hvordan der køres bedst. Foto: Theis Meilby Eriksen.