Lyt til artiklen:

Steyr præsenterer første hybridtraktor

00:00
Hastighed: ???x
02:45

Hybridbiler har kørt på landevejene et stykke tid, og nu er turen kommet til traktorer, der drives fremad af både en traditionel dieselmotor og en elmotor. Det ligger fast efter at Steyr har præsenteret Steyr Hybrid CVT, som de hævder er verdens første hybridtraktor.

Udviklingen har været undervejs siden den østrigske fabrikant præsenteret en koncepttraktor på Agritechnica i 2019. Siden er det gået stærkt, og på et pressemøde i det østrigske har Maskinbladet blandt andre set på den første køreklare prototype.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Steyr Hybrid CVT baserer sig på en 180 hestes Steyr CVT-model, som får øget styrken til 260 heste via CVT-transmissionen, der samarbejder med en ny elektrisk motor, der kan yde op til 110 heste, på fronten.

- Vi har lavet et hybrid-frontmodul, som er en helt ny chassisophængt, uafhængig frontaffjedring. Midt i modulet sidder der to drivlinjer - en generator, og en motor, som driver den nu nye elektromekaniske transmission som styrer forreste aksel. Så har vi en helt almindelig traditionel CVT-transmission bagi, lyder det fra Steyr, der altså har fået elektromekanisk transmission til at spille i den nye traktor.

Steyr har desuden sørget for, at spildenergi opsamles i batterier. Det betyder, at traktoren opsamler energi når du kører ned ad bakke, for at kunne bruge energien på bedre acceleration.

Traktoren sammenlignes på dét punkt med både hybrid- og rene el-biler, idet de har endog rigtig god acceleration, mens de er relativt mere stille. Derfor kan man ifølge Steyr se frem til en helt ny køreoplevelse i hybridtraktoren med flere spænende tiltag.

Udvalgte tiltag er:

Artiklen fortsætter efter annoncen

E-CVT - Electric CVT - betyder at traktoren kører via frontmodulet. Der er stadig tale om firehjulstræk, men det styres elektrisk via frontmodulet. Det betyder at den overskydende kraft fra dieselmotoren kan fokuseres på PTO´en mens motorens omdrejninger stabiliseres, med op til 10 procents brændstofbesparelse til følge.

Skal man sætte i gang på hældende grund med en læsset vogn eller lignende, vil der også stadig være Active Hold. Det vil ifølge Steyr blot fungere endnu bedre, idet der er fuldt drejningsmoment fra første sekund.

Når det kommer til transport til og fra mark, eller kørsel med frontlæsser eller lignende, kan E-CVT også holde dieselmotoren i tomgang, så brændstofforbruget sænkes sammen med støjen fra motoren.

rich-media-3
Maskinbladet fik et billede af den nye hybrid. Foto: Esben Henneberg.