Abonnementsartikel

Nordjysk maskinstation har optimeret gylleudbringningen væsentligt med lavere brændstofforbrug og hurtigt gyllesæt på fire hjul.

Efter Terra-Gator har stoppet produktionen af selvkørende gyllenedfældere stod Ørvad Maskinstation overfor at skulle prøve et nyt mærke til gylleudbringningen.

- Det har altid været en Terra-Gator, som har stået for udbringningen, men efter produktionen stoppede, skulle vi ud og finde en anden løsning, fortæller Kurt Jensen, indehaver af Ørvad Maskinstation.

- Bare i foråret og i første slæt græs kørte den over 50.000 kubikmeter ud.

Kurt Jensen, Ørvad Maskinstation.

Maskinstationen har mange bakker i området, og derfor var Kurt Jensen overbevist om, at en ren hydrostastisk transmission kunne være en ulempe:

- Jeg har hørt, at det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse, med hydrostatiske transmissioner i meget kuperet landskab, og derfor var trinløs transmission en god løsning, fortæller den nordjyske maskinstationsejer, som snakkede med den lokale maskinhandler, Almas i Brønderslev, der er Claas forhandler.

- De fortalte om Xerion-konceptet med Zunhammer-gylletank på nakken. Og vi tog efterfølgende turen til Tyskland for at se sådan en maskine køre, da der endnu ikke kører nogen i Danmark, fortæller Kurt Jensen, som foruden et besøg hos en tysk maskinstation, som kører med konceptet, også besøgte Claas i Harsewinkel, hvor produktionen af Xerion-traktorerne foregår ved siden af Lexion-mejetærskere og Jaguar-finsnittere.

Hurtig og billig udkørsel

Til forårssæsonen 2016 stod der en Claas Xerion 4000 med 16 ton Zunhammer glasfiber gylletank klar.

- Maskinen har faktisk kørt ganske tilfredsstillende siden første arbejdsdag, og siden foråret er der blevet kørt over 70.000 kubikmeter ud, fortæller Kurt Jensen

I foråret kørte den selvkørende gyllenedfælder med en 7,5 meter sortjordsnedfælder, mens den i sommermånederne kører med en 12 meter græsmarknedfælder på slætgræsmarkerne.

- Prisen pr. kubikmeter har været billigere sammenlignet med Terra Gator'en, fortæller Kurt Jensen, som påpeger, at man kører på timepris og med et tillæg pr. hektar for enten sort- eller græsmarksnedfælder.

- Dermed får kunderne virkelig noget ud af, at vi har fået en ny maskine til gyllekørsel.

Kurt Jensen forklarer, at den billigere udkørsel hænger sammen med, at man nu har to kubikmeter mere med, og så sker der noget mere i timen:

- Vi får kørt noget gylle ud i en fart, og det skyldes ikke blot en hurtig fyldning men også, at Claas Xerion-traktoren er langt snildere at komme rundt med. Desuden har kunderne været gode til at få gyllen leveret i marken med buffertank.

Kapaciteten kan ligge helt op til 150 kubikmeter i timen, når gyllen leveres i marken i buffertank, eller der køres lige ved gylletanken.

Styres fra ét håndtag

Claas-traktoren er udstyret med firehjulsstyring og kan samtidigt kører i dogwalk, med ét hjul i hvert kørespor.

- Dette udnyttes, når vi kører med græsmarknedfælderen, hvor vi på den måde fordeler trykket over et langt større areal med kørsel i dog-walk, fortæller Kurt Jensen.

Det hele styres fra ét håndtag i Claas-kabinen, hvor Simon Nielsen sidder, som fast pilot.

- Det er en fornøjelse, at køre med Claas Xerion-traktoren, fortæller Simon Nielsen, da Maskinbladet var med ude og nedfælde gylle en forårsaften nær Dybvad i Nordjylland.

Hele traktoren og gyllevogn betjenes fra C-motion-håndtaget, som sidder i højre armlæn.

Når de 16 kubikmeter er læsset, sætter Simon Nielsen i bakgear, og traktoren klapper selv læssetårnet ind på plads.

- Man kan undre sig over, at der ikke findes en automatik på en almindelig gyllevogn til fyldetårnet, fortæller Simon Nielsen, mens han sætter Xerionen i fremadgående gear, og hurtigt er på vejen til marken igen.

Zumhammer-gylleenheden kører over Iso-Bus, og dermed er styres alle funktioner til gyllevognen også fra Cmotion håndtaget, som også traktoren styres med.

Det betyder, at der ikke er ekstra joystick i kabinen. Dog kræver gyllevognen sin egen terminal, da Claas Cebis-terminal hverken kan køre Iso-Bus eller autostyring, og derfor styres autostyring også fra sin egen terminal.

Med firehjulsstyringen passerer han hurtigt selv de smalleste og mindste forhindringer, og med trinløs transmission skal der ikke tænkes på gearskiftet.

- Komforten er også helt anderledes. Selvom jeg sidder foran forakselen, så er komforten langt bedre end TerraGatoren, fortæller den nordjyske gyllepilot.

- Der er heller ingen tvivl om, at Claas Xerion-traktoren er godt over arbejdet med 435 hestekræfter, hvor vi blot havde lidt over 300 hestekræfter med den tidligere selvkørende gyllenedfælder.