De danske dyrskuer kan blive tvunget til at undvære en del af hovedattraktionen på årets dyrskuer. Flere maskinhandlere overvejer nemlig, om det er omkostningerne værd at udstille deres maskiner.

Både godt og skidt

- Det er dyrt for vore medlemmer at sende maskiner af sted og have folk til at vise dem frem på messen.

- Per Hedetoft, Dansk Maskinhandlerforening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Reglerne foreskriver, at køretøjer kun må køre "mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, eller mellem en maskinstation og dennes kunder". Dyrskuerne er derfor ikke omfattet af reglerne, og derfor pålægges udstillerne at transportere maskinerne på dyre blokvogne til og fra dyrskuerne. Det ærgrer Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening.

- For os som brancheorganisation er det lidt dobbelt med dyrskuerne. Det er dyrt for vore medlemmer at sende maskiner af sted og have folk til at vise dem frem på messen. Så hvis de melder fra til dyrskuerne, er det en besparelse for vores medlemmer. Omvendt ved vi også, at mange af maskinhandlerne føler, at det både er en tradition og at de er nødt til at være en del af messerne og dyrskuerne. For ellers begynder folk at snakke om, hvad der mon kan være galt, siden de ikke er med. Desuden er det jo nødvendigt, at fortælle familien Danmark om hvordan de gode danske fødevarer bliver lavet, så de bedre kan bedømme om det caffelatté-politikerne, og medierne hele tiden skriver om dette stolte gamle og udskældte danske erhverv, og det vil vore medlemmer helt sikkert gerne medvirke til, siger Per Hedetoft, konsulent fra Dansk Maskinhandlerforening.

Booking allerede i gang

Udfordringen ligger i, at booking af stande til årets dyrskuer allerede er i gang. Og hvis man skal undgå de samme tilstande som sidste år, hvor mange danske maskinhandlere var nødt til at tage drastiske midler i brug.

- Forrige år blev bekendtgørelsen første gang håndhævet i Odense. Sidste år producerede vi nogle plakater til vore medlemmer, som fortalte publikum, at maskinerne ikke kunne komme frem på grund af reglerne for transport af de store landbrugsmaskiner, Færdselsgruppen havde ellers allerede kort efter forrige års oplevelser med bødeudskrivelser, sendt nogle forslag til hvordan man kan håndtere dispensationer, forslag som desværre ikke var blevet behandlet, hvilket de stadigvæk ikke er, siger Per Hedetoft.