Flarup Maskiner A/S er netop blevet importør af det tyske hjultryk-reguleringssystem PTG. Det oplyser den Assens-baserede virksomhed i en pressemeddelelse. Salg og service vil primært komme til at foregå gennem forhandlere - eller direkte, hvis der ikke skulle være en forhandler er i nærheden.

PTG har over 25 års erfaring i regulering af dæktryk. I dag tilbyder producenten reguleringsanlæg til traktorer, finsnittere, bugserede og selvkørende sprøjter, gyllevogne og så videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Spar på brændstoffet

Ifølge Flarup Maskiner er fordelene ved at kunne regulere dæktrykket størst for maskiner, som skiftevis kører på vej og mark. De fremhæver således, at hvis man kører med for højt lufttryk på marken, vil bærefladen på dækket ikke være så stort, og maskinen synker derfor lettere ned i mulden. Det kan både give spordannelse, dårlig fremkommelighed på jorder med dårlig bæreevne, dybdegående komprimering af jorden, hjulslip, et for stort kraftbehov og derved for højt brændstofforbrug.

Modsat vil kørsel på landevejen med et for lavt dæktryk resultere i øget slid, ødelæggelse af dækkene og en større rullemodstand - og det kan igen føre til et for højt brændstofforbrug.

Flarup Maskiner fortæller, at et typisk gyllevognsdæk ofte køres med 3 til 3,5 bar i dækkene for at kunne holde til landevejskørslen. Reduceres dette til eksempelvis 1,3 bar i marken, forøges dækkets berøringsflade med jorden til mere end det dobbelte.

To løsninger

PTG's anlæg byder både på direkte tilgang gennem fælgene og tilgang gennem pilotventil, hvor der er lukket for ventilen, når der ikke reguleres. Med pilotventil holdes systemet trykløst, når der ikke reguleres, for ikke at slide på drejekoblingerne. At dette har stor betydning, kan ifølge Flarup Maskiner direkte aflæses i, at PTG tilbyder fem års garanti på drejeoverføringerne.

Luftmængden til at regulere traktorbaghjul og en to-akslet anhænger er typisk 8.000 liter luft. Derfor arbejder PTG med hydraulisk drevne kompressorer, der kan yde op til 3.000 liter luft i minuttet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skiftet mellem marktryk og vejtryk opnår man blot ved at trykke på en knap på det digitale betjeningspanel. Her har man også mulighed for at se det aktuelle dæktryk. Når lufttrykket sænkes på vej ind i marken, åbner en stor udluftningsventil, så luften hurtigt kan komme ud.

Traktorer med stikaksler kan i øvrigt forsynes med indvendige luftoverføringer, så der også kan monteres tvillinghjul.

Ifølge Flarup Maskiner kan der søges miljøtilskud til investeringen, da den giver brændstofbesparelser på 10-15 procent.